Administrerende direktør Ronny Blomseth i Elkjøp Nordic var hovedtaler på kjedens leverandørkonferanse i Oslo. Foto: Joakim Mangen, Elkjøp

MER ÅPEN LINJE FRA ELKJØP

–Vi har erfart at det ikke alltid er til det beste å være en lukket organisasjon.

– Jeg har inntrykk av at leverandørene setter pris på at vi åpner litt opp, sier administrerende direktør Andreas Niss i Elkjøp Norge AS. Han var en av talerne da Elkjøp Nordic i juni inviterte til leverandørkonferanse i Oslo.

 

– Det er vår grossist, Elkjøp Nordic, som arrangerte konferansen. Jeg var invitert for å fortelle hvordan Elkjøp Norge ser på fremtiden, sier Niss til fagbladet Elektronikkbransjen.

 

Han innrømmer at informasjonen som ble gitt til leverandørene var godt tilrettelagt.

 

– Vi har fortsatt konkurrenter å ta hensyn, men vi ønsker å vise hva vi står for – at vi har vært gjennom en ganske stor endring fra produkt- og logistikkfokus til kundefokus. Vi kommer derimot ikke til å åpne opp for lokale innkjøp i butikkene, dette vil fortsatt skje sentralt og nordisk, sier Niss.

 

Hovedtaler på konferansen var administrerende direktør Ronny Blomseth i Elkjøp Nordic.Han delte sine tanker om hva han tror vil skje i markedet, blant annet at han tror Elkjøp på nordisk nivå om få år kun vil ha to konkurrenter; den amerikanske nettbutikken Amazone og den tyske butikkjeden MediaMarkt.

 

Nett og butikk

– Vi tror det også vil finnes nasjonale konkurrenter, men det å være stor vil være helt avgjørende for å overleve i fremtiden. Internett vil ta en stadig større del av salget. Dette er en trend som vil øke, og det ganske dramatisk. Den amerikanske nettbutikkenAmazone er den største aktøren på verdensbasis, og vi vil absolutt merke konkurransen fra dem her hjemme, sier Niss.

 

Han fortsetter:

 

– Vi ønsker å gi våre leverandører en innsikt i hvordan vi ser på bransjen, som vi alle er en del av, og vi ønsker å fortelle hvordan vi har tenkt å gjøre det. Vi håper leverandørene synes vi har en fornuftig strategi, at de ønsker å være på lag med oss.Vi akter å bli værende i markedet, og fortsetter vår strategi der vi bygger store og flotte butikker – kombinert med netthandelen. Den som best klarer å kombinere netthandelmed fysiske butikkerog kundestøtte på telefon er den som vinner. Netthandelen må integreres med butikkhandelen, sier Niss til fagbladet Elektronikkbransjen.

 

Vår redaksjon var invitert til leverandørkonferansen, men vi hadde ikke anledning til å delta. At en journalist fra dinside.no også var invitert, sier noe om Elkjøps mer åpne linje. Din Side skriver at en av grunnene til at Elkjøp tror de vil lykkes på nett, er at en del av nettsalget føres tilbake til butikkene som "eier" kunden. Dette skal være med å sikre at varehusene, også de handlereide butikkene, støtter opp om nettbutikken.

 

Like priser

– En del av salget på nett føres tilbake til butikkene. Dette gjøres både dersom man henter i butikk og ved en normal nettbestilling. I sistnevnte tilfelle godskrives deler av salget den butikken som ligger nærmest postnummeret kunden bestiller fra, sier informasjonssjef Åshild Indresøvde i Elkjøp Nordic til nettstedet Din Side.

 

Elkjøp har gjennomført undersøkelser som viser at 84 prosent vil handle mer på nett neste år. I 2015 tror de 40 prosent av salget deres vil skje på nett eller på telefon til kundesenteret. Nordensjef Ronny Blomseth tror prisene på nett og i butikk snart vil bli like, og sier til Din Side at 65-70 prosent av varene hos Elkjøp allerede har samme pris.

 

Elkjøp forteller også at to prosent av dem som er innom selskapets nettbutikker kjøper noe, noe de mener er et høyt tall sammenlignet med mange av konkurrentene. Nettkundene handler i snitt for 1.450 kroner, mens de som handler i fysiske butikker kjøper for 1.338 kroner.

 

Tøff bransje

– Vi tror leverandørene synes det var spennende at vi viste noen av våre salgstall og ga annen informasjon vi ellers ikke er så glade i å vise frem. Vi er i en tøff bransje om dagen, særlig når det gjelder lønnsomhet. I Sverige har krigen vært tøff de siste årene, se bare på OnOff-konkursen i sommer, sier Elkjøp Norge-sjef Niss til fagbladet Elektronikkbransjen.

 

Både han og Anders Nilsen, som leder El-giganten i Sverige, hadde innlegg fra scenen. Med på arrangementet var også kjedesjefene i El-giganten i Danmark, Gigantti i Finland og norske Lefdal - som alle eies av Elkjøp Nordic og har dem som grossist, samt en rekke sentrale personer i Elkjøp Nordics ledelse.

 

Blant temaene som ble tatt opp var også hvordan Elkjøp kombinerersin tradisjonelle DM med internett, logistikk- og innkjøpsorganisasjonen, samt hvordan kjeden bygger opp butikkene sine.

 

– Jeg synes det er fint at våre leverandører vet hva vi tenker, så lenge det av konkurransemessige årsaker ikke må holdes konfidensielt. Dette hjelper alle parter til å bli bedre. Vi ønsker å være her og vil selvfølgelig at leverandørene skal satse på oss, sier Niss.

 

– Vi har vært gjennom en ganske stor endring fra produkt- og logistikkfokus til kundefokus, sier Elkjøp Norge-sjef Andreas Niss. Foto: Elkjøp.
Alle Elkjøps nordiske leverandører var invitert til kjedens konferanse i Oslo. Foto: Joakim Mangen, Elkjøp
Til toppen