MER SYNLIG PÅ TYNSET

I begynnelsen av oktober åpnet Euronics Tynset ny og utvidet butikk.Målet er å nå alle i distriktet med utvidet vareutvalg.

Euronics-forretningen har tre eiere. Bjørn Erik Solvang er daglig leder og en av eierne, de to andre er en bror og onkel. Lokalene er totalt på cirka 600 kvadratmeter, butikklokalene på 450.

– Opprinnelig var lokalene vi ble tilbudt noe mindre, men vi gjorde en god avtale og fikk en del i tillegg. Det ga den interessante formen du ser og mulighet til å innrede på en veldig fin måte, sier Solvang.

Vider seg ut

Inngangspartiet i den nye butikken ligger midt inne i senteret. Fra inngangen vider butikklokalet seg ut med flere kanter. Sammen med stor takhøyde skaper det et sort og luftig preg. Størrelsen kan synes ideell i et slikt senter og med det befolkningsgrunnlaget som sokner til området.

– I tillegg til at det er godt med rom her har vi fått plass til en egen hifi-avdeling, Yamaha Consept Store, sier Solvang.

Han fremhever at forretningen har ansatte med store kunnskaper innen lyd og lydteknikk. Det gjorde det naturlig å utnytte muligheten for en slik spesialavdeling i samarbeid med i første rekke Yamaha.

– Er det spesiell interesse for hifi og lyd her i området?

– Ja, vi har solgt tung hifi en tid. Med eget rom vil vi satse sterkere på å nå de lydinteresserte i området.

God på hvitt

I likhet med kjeden totalt mener Solvang at Euronics på Tynset er best på hvitt.

– Vi har tradisjon på å være gode på dette. Hittil har vi ikke spesielt prioritert tele og data. I denne nye butikken får vi muligheten å gjøre det fullt ut. Vi ser store utfordringer i å bli bedre også på disse viktige produktområdene. I tillegg ser vi at foto blir en viktig varegruppe omsetningsmessig, så det må vi følge opp i den nye butikken, sier han.

Euronics Tynset har kjedens innredningselementer. Solvang og de andre ansatte besøkte kjedens kompetansedager i Fredrikstad for en tid siden og ble der presentert for de nye innredningselementene kjeden skal ha.

– Vi hadde imidlertid elementer som bare var fire år gamle og meget pene og som vi kunne bruke på nytt. I tillegg er flere av de ansatte her veldig fingerferdige og laget nye løsninger tilpasset det vi hadde fra før.

Utsatte varer som mobiltelefoner og kameraer har fått gode alarmfunksjoner. Den nye butikken gir alle muligheter for et fullt sortiment inkludert ulike kategorier tilbehør.

Kompetansemessig mener Solvang de ansatte er best på lyd, bilde og hvitevarer. Han mener det er viktig å opprettholde dette, men samtidig øke kompetansen på områder som telematikk og data. Han håper også på økt omsetning av småelektrisk. Belysning er derimot ikke et aktuelt produktområde for butikken. Det mener Solvang er et vanskelig område å gå inn på, først og fremst fordi man må ha stort sortiment.

Maskinvarer

Forretningen på Tynset drev opprinnelig med maskinvarer og ble etter hvert en del av Byggmakker-kjeden. I tillegg solgte forretningen hvitevarer. For omtrent ti år siden, samtidig med at Euronics-kjeden ble startet, begynte Harald Nordvik en brunevareavdeling i byggvarehuset. Han hadde tidligere drevet med salg av disse produktene i andre lokaler på Tynset. Euronics-butikken ble en del av byggvarehuset. For vel fire år siden ble Euronics etablert som egen butikk.

– Det ble et eget selskap med navnet Maskin Elektro AS men markedsført som Euronics Tynset, forteller Solvang.

Fortsatt lå Euronics-butikken i samme lokaler som byggvarehuset, men i oktober skjedde altså etableringen i egne lokaler.

Inntil nå har firmaet hatt fire årsverk. Med nyåpningen vil dette trolig bli utvidet til fem. Solvang forteller at omsetningen inntil for tre år siden lå mellom ni og ti millioner årlig.

– I likhet med de fleste andre har vi hatt nedgang i omsetningen de siste to årene. Hittil i år ligger vi på samme nivå som tilsvarende periode i fjor. Nå håper vi imidlertid at nyåpningen og at mye skjer rundt firmaet vil øke omsetningen opp til tidligere høyder. Det betyr at vi håper å nå ti millioner i år, sier Solvang.

Det mener han er nødvendig for å få inntjening. I forhold til forretningens kostnadsnivå.

Langt til stormarkeder

På Tynset er Euronics-butikken en av to store bransjeaktører. I et annet kjøpesenter ligger en Expert-butikk som også har fullt sortiment. Solvang legger vekt på at også denne butikken har god beliggenhet i sentrum av tettstedet.

– Nå håper vi på å gi denne forretningen større konkurranse, både med økt bredde og særlig med småapparater. Men totalt sett bør markedet her være stort nok til begge oss to, sier han.

Solvang regner at befolkningen i distriktet er cirka 15.000. Nærmeste tettsted med større bransjeforretninger er Røros, nordover. Nærmeste stormarked denne veien blir Trondheim. Sørover må man imidlertid langt og kan vel regne med at Elverum blir det nærmeste større senteret.

– Dermed slipper vi unna hard konkurranse fra stormarkeder, slår han fast.

Nå ønsker Euronics-lederen seg å få en mer synlig butikk, spesielt håper han å få mer kontakt med distriktets unge som en viktig kjøpegruppe, særlig innen telekom og data, men også med den nye lydavdelingen.

– Alt i alt håper jeg vi nå kan bli mer synlig for alle kjøpegruppene og ha et vareutvalg som passer alle. Mange sier de ikke vil reise langt for å kjøpe småvarer. Vi må også sørge for å selge de store produktene til dem.

Powered by Labrador CMS