Mest maskiner ved Braun-fabrikken i Walldürn

– Et viktig kostnadskonkurransefortrinn er samspillet mellom mennesker og maskiner til minimale kostnader, med godt trente, høyt involverte og erfarne medarbeidere.

Det sier assisterende fabrikksjef Gottfried Gutbier ved Braun-fabrikken i Walldürn utenfor Frankfurt. Her produseres blant annet de mest avanserte barbermaskinene og hårfjerningsproduktene til Braun.

– Hvilke utfordringer er det å drive en fabrikk i Tyskland i 2007, når det meste av varene som produseres i bransjen kommer fra det fjerne Østen?

– For å sikre oss økt salg, har vi fokus på tre områder; vi skal kunne produsere hvilket som helst produkt kontinuerlig gjennom hele året, vi skal drive med forskning og utvikling, og vi skal benytte de mest effektive produksjonsteknologier og -prosesser, sier assisterende fabrikksjef Gottfried Gutbier.

Han mener både Braun og kundene kan nyte godt av selskapets 50 år lange erfaring innen produksjon av barbermaskiner.

– De senere år har vi fokusert sterkt på å være kostnadseffektive, og nærheten til markedet betyr mye. Takket være det høye teknologiske nivået ved de tyske fabrikkene er vi dessuten svært fleksible når det gjelder produksjonstid og muligheten til å raskt etterkomme kundenes ønsker, sier Gutbier.

Han mener et viktig kostnadskonkurransefortrinn er samspillet mellom mennesker og maskiner til minimale kostnader, med godt trente, høyt involverte og erfarne medarbeidere.

Kontinuerlig videreutvikling

– Kontinuerlig forbedring er et viktig satsingsområde. Vi har nylig etablert et integrert arbeidssystem som skal hjelpe oss å øke kapabiliteten og mimimere eller eliminere eventuelle tap, sier Gutbier.

– Hva betyr det for kundene at maskinene til Braun er produsert i Tyskland?

– Stempelet “Made in Germany” er et kvalitetsbevis på at det ligger tysk ingeniørkunst bak produktene, at de er av beste kvalitet.

Gutbier tror kvaliteten er en viktig faktor for kundene, ved siden av de innovative løsningene til Braun.

– Høy kvalitet er et nøkkelelement i forsknings- og utviklingsavdelingen hos Braun, ved siden av godt design. Selve teknologien i produktene våre og hele produksjonsprosessen er preget av ønsket om at produktene vi leverer skal være av høyeste kvalitet - det ypperste markedet kan by på.

– Hvis du skal sammenligne Braun med bilindustrien, hvilke sammenligninger ville du trekke?

– Vi har faktisk snakket om dette, og enkelte av oss sammenligner Braun med BMW når det gjelder design, nytenkning, kvalitet og produktivitet.

– Hvor avanserte er dagens barbermaskiner?

– Vi tilbyr absolutt produkter som svarer til forbrukernes ønsker, med innovative ideer til svært konkurransedyktige priser.

Braun produserer barbermaskiner for menn og hårfjerningsprodukter for kvinner. Gutbier sier det er vanskelig å sammenligne, siden de bygger på ulike teknologier.

– Vi har likevel lykkes i å overføre kunnskapen man har fra barbermaskiner til de nye produktene for hårfjerning – for eksempel at også disse er enkle å rengjøre, sier Gutbier.

Imponerte nordmenn

Med på omvisningen i fabrikken er Kjetil Berentsen og Vilhelm Boye Ellingsen i Procter & Gamble, som selger Braun i Norge. Dette er første gang de besøker en Braun-fabrikk, og de er imponert over det de får se:

– Fabrikken beviser at vi kan stå for det vi sier når vi selger Braun. Slik sett skulle alle som selger produktene våre visst hva som ligger bak, sier Ellingsen. Berentsen supplerer:

– Vi fikk bekreftet det inntrykket vi har hatt, at vi ligger langt fremme på produktsiden. Det er overraskende å se hvor kompleks en ba rbermaskin er, hvor mange deler den består av.

De to sier at Braun er markedsleder i Norge, og driver kategorien småelektrisk fremover.

– Vi er ikke med på å jage prisen nedover, men fokuserer på kvalitet, design og teknologi – fremfor forbruk. Vi har avanserte produkter, det er ikke enkelt å kopiere eller lage tilsvarende ting, sier Ellingsen.

Noen av de enklere produktene til Braun produseres i Kina, der det er opprettet rene Braun-fabrikker.

– Kvalitetskravene er like strenge der, men mange kunder anser fortsatt ”Made In Germany” som et kvalitetsstempel, sier Ellingsen.

For Braun i Norge er fortsatt barbermaskinene den viktigste kategorien.

– Når det gjelder epilatorer ligger Norden lavest i Europa når det gjelder penetrasjon. Veksten er stor år for år, men potensialet er fortsatt stort. Derfor kjører vi annonsekampanjer før sommersesongen og før jul, for å drive kategorien videre i konkurranse med de andre hårfjerningsmetodene, sier Berentsen.

Powered by Labrador CMS