Gjermund Moastuen (t. h.) hos Universal Music AS og Netcoms innholdssjef Marius Halle ser at musikk og video blir sterke brukerområder for mobiltelefoner og PDAer. Foto: Erik Andersen.

Mobil musikk vil øke kraftig

– 25–30 prosent av musikksalget vil skje på nett om tre til fire år. Nedlasting av musikk til mobil vil øke kraftig i årene som kommer.

Det sier Gjermund Moastuen, direktør for nye medier hos Universal Music AS. Under Netcoms seminar om mobiltelefoninnhold, ga han uttrykk for at nettsalget trolig vil øke i takt med salgsutviklingen for de andre nye produktene. Det som gjelder for musikk i dag vil gjentas for video i nær fremtid.

 

Nedlasting av musikk på nett har lenge vært en stor utfordring for musikkbransjen. Lettere blir det ikke etter hvert som mobiltelefonen også blir musikkspiller for de aller fleste.

 

– Det har vært en kjensgjerning at vi har problemer med nettet. Det gjelder både mulighetene for å laste ned musikk og økt minnekapasitet i dataproduktene. Nå kommer det også for fullt i mobiltelefonene, både i form av stort internminne og muligheter for tilkopling av minnekort, sier Moastuen.

 

– Hva betyr økt nedlasting for platesalget generelt?

 

– Inntektene våre er basert på at vi har retten til å formidle salg av musikk for dem som har laget og utøver den. Dette skjer i form av kontrakter med komponister og utøvere for å sikre inntektene deres. Vi har egne rutiner og rapporteringssystem som gir opplysninger om hvert spor som blir solgt på plate. Det er underlaget for betalingen til rettighetshaverne, sier Moastuen.

 

 

 

Tredel om tre år

Han innrømmer at nedlasting til så vel PC som mobiltelefon og annet utstyr gir store utfordringer for bransjen. Problemene gjelder imidlertid ikke lovlig kopiering og nedlasting. Kontrollsystemene sikrer dette. Salget av CD-plater er fortsatt stort i Norge, men Moastuen spår at mye av omsetningen etter hvert vil svinge over til nett.

 

– Vi tror at omsetningen på nett vil ligge på 25–30 prosent av totalsalget av digital musikk om tre til fire år. Moastuen sier videre at nettsalget trolig vil øke i takt med salgsutviklingen for de nye produktene. Det som gjelder for musikk i dag vil gjentas for video i nær fremtid.

 

– Vi selger både musikk og video i dag. Video er enda mer enn musikk identitetsskaper, særlig for unge mennesker. Mobiltelefonen er et instrument som vil forsterke denne trenden, fordi den kan gjengi musikk og video. Når det gjelder sikkerhet, utvikler musikk- og videoindustrien dette i samarbeid med teknologiselskapene. Mange nye terminaler får nå mulighet til direkte nedlasting av musikk og video, men Moastuen er ikke spesielt bekymret for at det vil skape større vanskeligheter enn det bransjen arbeider med i dag.

 

– Vi er på jakt etter å finne løsninger der folk kan betale musikk og video og få enkel tilgang til filene uten for mange tastetrykk. Vi vil ikke at det skal være for komplisert å kjøpe programmene, ti tastetrykk bør være det maksimale for å komme gjennom en kjøpeprosess.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Til toppen