– Til tross for at det er mer enn fire milliarder mobiltelefoner i bruk verden over, og at det blir solgt mer enn en milliard nye hvert år, er mobiltelefonene fortsatt på barnestadiet, sier Sonys toppsjef Howard Stringer.

MOBILENE FORTSATT PÅ BARNESTADIET

Sonys toppsjef Howard Stringer kastet glans over pressemøtet til Sony Ericsson og fokuserte på den enorme utviklingen mobiltelefonen går igjennom.

– Det er tre år siden sist jeg var her, men det kunne like godt vært 30, for så mye er forandret. Til tross for at det er mer enn fire milliarder mobiltelefoner i bruk verden over, og at det blir solgt mer enn en milliard nye hvert år, er de fortsatt på barnestadiet. Dette er verdens mest avanserte datamaskin i forhold til sin størrelse og samtidig den som er i raskest utvikling. Selv i økonomiske krisetider spår analytikere at i 2012 vil mer enn fire hundre millioner av de solgte mobiltelefonene være smarttelefoner. Verdensmarkedet for applikasjoner er ventet å nå 16,6 milliarder enheter i 2013. Det er fire ganger så mange som er utviklet i 2009. Mobiltelefonen har for lengst erstattet armbåndsuret og er like viktig som lommeboken og husnøklene, sa Sonys toppsjef Howard Stringer i innlegget sitt på pressemøtet til Sony Ericsson.

 

Han kom videre inn på betalingstjenester og varekjøp som nye store områder hvor mobiltelefonen vil være et viktig instrument. Han gikk til og med så langt å spå at mobiltelefonen vil erstatte mange av de betalingstjenestene vi i dag bruker kredittkort til.

 

Internett

– Hos Sony vil nettverkstjenester med kombinert bruk av produkter og programmer være grunnleggende for mye av virksomheten i tiden fremover. Applikasjoner vil være en viktig del av denne helheten. Vi har allerede lang er faring med produktgruppen Playstation som nå har om lag 14 millioner brukerkontoer på nett, sier Stringer.

 

Sony bygger nå opp en verdensdekkende nett av servicetjenester som inkluderer kommunikasjon fra produkter som TV og Blu-ray-spillere. Sony Ericssons mobiltelefoner skal også være en del av denne nettverkstjenesten.

 

Han fremhever Sony Ericsson som et ledende merke for mobiltelefoner på samme måte som Sony er det på det audiovisuelle området.

 

Til toppen