Frank Wirum (f. h.), Tom Tychesen og Nicolay Skeie i MPX ønsker å være best innen småelektrisk på nett.

MPX vil være best på smått på nett

Når kundene kjøper småelektriske produkter på nett får de det de selv vil ha, ikke det butikken ønsker å selge.

Det sier Tom Tychesen, Frank Wirum og Nicolay Skeie i MPX.no. Nettbutikken med base i Sandefjord mener de er størst innen småelektriske produkter på nett. Dette er en posisjon de ønsker å beholde.

 

– Den største fordelen med å handle på nett er det brede og utradisjonelle utvalget vi kan tilby – samt den grundige produktinformasjonen vi har. Du skal lete lenge for å finne en selger som kan alt om de småelektriske produktene i butikken, sier Wirum som har hatt ansvaret for å utvikle kategorien hos TCG som er morselskapet til MPX.no.

 

Daglig leder Tom Tychesen forteller at de har fått noen overraskelser når det gjelder hvilke produkter som selger best.

 

 

 

Nye erfaringer

– Dette var en ny kategori for oss, og vi kunne litt for lite. Derfor har vi i stor grad støttet oss på erfaringene hos leverandørene, men det har vist seg at ting som selger bra i de tradisjonelle kanalene ikke gjør det i netthandelen - og motsatt, sier Tychesen.

 

Wirum forteller at produkter som ligger som nummer to og tre i butikkene ligger kanskje øverst hos MPX.

 

– Vi har vært nødt til å justere porteføljen undervegs på bakgrunn av erfaringene vi selv gjør, sier Wirum.

 

– Dette er en naturlig utvidelse av porteføljen vår. Det er ofte de samme kundene som kjøper seg et kjøleskap som også kjøper seg en PC eller annen forbrukerelektronikk, sier Wirum.

 

– Hvorfor skal en kunde kjøpe en kaffemaskin på nett i stedet for å gå i en butikk og få produktet med seg hjem?

 

– Det vi selger har vi på lager, og vi kan tilby gunstigere betingelser, hevder Tychesen.

 

 

 

Prisguider

Avdelingssjef Nicolay Skeie forteller at leverandørene synes satsingen har vært spennende.

 

– Først møtte vi litt skepsis, men etter at de er blitt kjent med oss og hvordan vi fungerer, har de vært positive. De fleste har sett at internett er blitt en kanal de bør være til stede på, sier Skeie.

 

– Hva gjør dere for å markedsføre at dere tilbyr småelektriske produkter?

 

– Hovedmetoden er å selge merkenavnet MPX, og vi ligger ute på alle prisguider og nettsteder der det er naturlig at vi finnes. Men volumet småelektrisk representerer i forhold til resten av butikken er så lite at vi ikke kan kjøre noen større markedsaktiviteter, sier Tychesen.

 

– Har dere møtt skepsis i eget hus?

 

– Det er blitt stilt spørsmål til logistikken både når det gjelder småelektrisk, hvitevarer og leker, for varene tar plass på lageret. Dette vil løse seg når vi utvider lagerkapasiteten, sier Tychesen.

 

– Når kunden handler på nett, er det kunden selv som bestemmer hva hun eller han ønsker å kjøpe. I en butikk er det kanskje butikken eller kjeden som velger hva kunden blir presentert for, sier Skeie.

 

Wirum mener det i enkelte kjeder er slik at du aldri kommer ut med det du hadde tenkt å kjøpe.

 

– Det er ikke alle som opplever dette som positivt. For det første er det gjerne dobbelt så dyrt, i tillegg er det av et annet merke. Dette er en påvirkingskraft butikkene har, sier Wirum.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Daglig leder Tom Tychesen i MPX foran det 16.000 kvadratmeter store lageret Komplett-konsernet, som MPX er en del av, bygger ved hovedkontoret i Sandefjord.
Til toppen