BeoSound Moment skal styre all musikken din, uavhengig om den er i skyen eller på PCen. Foto: Bang & Olufsen

MUSIKK ETTER HUMØRET

Med sin nye BeoSound Moment vil Bang & Olufsen ikke mindre enn endre måten du forholder deg til musikk på.

Danskene lanserte to nye produkter på årets CES, selskapets første hodetelefoner med aktiv støydemping, og musikksystemet BeoSound Moment.

Sistnevnte skal få deg til å høre musikk på en ny måte, og det innovative designet starter med en treplate.

Til sommeren kommer en multiroms-løsning som også vil gjelde TVen og andre lydprodukter

– Vi skal vise dere noe som er helt nytt, radikalt og som du ikke kommer til å se på noen annen stand her på CES. Dette er rent Bang & Olufsen, sier Marie Kristine Schmidt, markeds- og merkevaresjef i Bang & Olufsen, på selskapets pressepresentasjon.

 

Fra skyen til høyttalerne

Danskene har utviklet et slags nettbrett som styrer musikksystemet, og den ene siden er en trykkfølsom treplate, mens den andre siden har en mer tradisjonell trykkfølsom skjerm og navigasjonshjul. Målet er å ta musikken folk har liggende i skyen tilbake inn i hjemmet.

– Folk hører nå på musikk via mobilen, det er slik de fleste av oss bruker musikk i dag. Det gir uante muligheter, men vi ser at selv med de utrolig mange tjenestene der ute hører folk mindre på musikk enn de ønsker, og i lavere kvalitet enn de gjorde før. Det er for mange trinn å sette seg inn i, ett-trykk-tilgangen på musikk er borte.Det gjør vi noe med nå, sier Schmidt.

Tanken er at musikkelskeren kan bla gjennom hele sin samling på skjermsiden, mens tre-siden er laget for enkel tilgang. Enheten kobles trådløst til høyttalerne dine.

Bang & Olufsen har utviklet noen nye løsninger, blant annet det de kaller «pattern play». Anlegget analyserer hva du hører på til hvilken tid, lærer av det og skjønner hva du vil høre på neste gang.

– Dette tar et par uker, så velger Moment ut musikk automatisk når du kommer hjem fra jobb, eller skrur på anlegget om morgenen. På den andre siden har vi din egne, kurererte musikksamling, og Moment samler det du har i skyen, på PCen og andre steder i ett brukergrensesnitt, sier Schmidt.

 

Spillelister etter farge

En annen måte å velge ut musikk er selskapets «moodwheel», en farget sirkel som lar deg indikere om hvilket humør du er i, og som lar anlegget velge ut spillelister ut fra dette.

Jo nærmere senteret av hjulet du trykker, jo mer kjent er musikken. Trykker du midt i hjulet vil kun dine favorittsanger dukke opp. Er du i humør til å utforske mer ukjent terreng trykker du i ytterkant av hjulet. I tillegg er det virtuelle hjulet delt inn i farger, fra melankolsk blå, energisk gul og lidenskapelig rødt.

– Vi snakker om gradvise overganger, så totalt har du 99 humørtyper å velge mellom, sier markedssjefen.

Hun sier BeoSound Moment vil får flere programvareoppdateringer framover.

– Til sommeren kommer en multiroms-løsning som også vil gjelde TVen og andre lydprodukter, sier Schmidt.

Prisen for BeoSound Moment er rundt 18.000 kroner, da er også et 12 måneders abonnement på Deezer Premium + inkludert.

 

Trykkfølsom støydemping

Bang & Olufsen benyttet også CES til å lansere selskapets første trådløse hodetelefoner med aktiv støydemping. Med BeoPlay H8 vil danskene gi selskaper som Bose og Audio Technica konkurranse, og hevder de har løst problemene som ellers har plaget trådløse hodetelefoner med støydemping – at de enten blir tunge eller har kort batteritid.

Alle funksjoner i H8 betjenes på ørekoppen. Ved å banke lett på ørekoppen eller la fingrene gli over aluminiumoverflaten, kan man svare på telefonoppringninger, regulere lydstyrken, velge nummer eller slå den aktive støydempingen av og på.

– Dette er ikke et teknologiprodukt, det er et livsstilprodukt. Her er ikke noen led-lys eller knapper som forstyrrer. I stedet har vi laget betjeningen trykkfølsom, og denne er ikke kapasitiv så det fungerer både med hansker og våte fingre, sier Schmidt.

H8 fås i fargene «Gray Hazel» og «Argilla Bright», og er fremstilt eloksert aluminium, kalvelær og mykt lammeskinn. Batteritiden er opptil 14 timer, og vekten er på 255 gram. Batteriet er utbyttbart og prisen ligger rundt 4.000 kroner.

Marie Kristine Schmidt, markeds- og merkevaresjef i Bang & Olufsen, viser fram selskapets nye BeoSound Moment. Foto: Marte Ottemo
Den andre siden av BeoSound Moment er i heltre, og har et trykkfølsomt navigasjonshjul. Foto: Bang & Olufsen
Bang & Olufsens første trådløse hodetelefon med aktiv støydemping, BeoPlay H8. Foto: Bang & Olufsen
Til toppen