– Slik vil vi da ikke se ut? spør Eirik Solheim, her selvportrettert på strak arm. Foto: Eirik Solheim.

MYE TULL PÅ MESSE

Eirik Solheim utvikler nye tjenester på nett for NRK, i NRK Beta. På årets bransjeting så han med skrått blikk på årets IFA-messe.

– Skjermene var store, damene lettkledde og selgerne storskodde. Men hva er nytt? 3D-ready TVer fra Samsung, ”Imagine a Three Dimentional World” var slagordet der. Og det er jo ikke vanskelig, fremholdt Solheim.

 

– I år var det tynnere skjermer som var det helt salgsfremmende. Til slutt ble det snakk om millimeterne, og for en ingeniør er det lett å regne ut at i 2023 vil skjermene helt forsvinne, spår Solheim.

 

Design overalt

Det viktigste på IFA var design, fortalte Solheim.

 

– Det er det eneste man kan skille seg ut på. Det er forskjellig farge på alle produsentenes dingser, men ellers når det gjelder design går det an å kopiere andre, fortalte Solheim og viste frem bilder av tvilsomme Apple-kopier. Han avslørte også sin langt fremskredne alder ved å trekke frem at det ble vist maskiner fra Commodore, som åpenbart har gjenoppstått fra de døde.

 

– Det er også tydelig at bransjen har skjønt at man bør begynne å henvende seg til den andre halvparten av markedet, feminine produkter er på vei inn, fortsatte han.

 

– Det er ikke grenser for hvor mye bling man kan utruste mobiltelefoner med, eller hvor mye gull man kan bekle Skullcandy-øreklokkene med.

 

– På den seriøse siden er det OLED-skjermene som vinner – hvis man kan få dem store nok, og billige nok, mente Solheim.

 

Miljøhensyn er fremst for både brun- og hvitevareprodusentene. Dette var det enorm fokus på på årets IFA, ifølge Solheim.

 

– Det er jo ingen grenser for hvor langt man kan ta høykulturen på slike messer, humrer Solheim, og viser bilder av sammenbrettede ballettdanserinner.

 

Prosessorkapasitet og teknologi som lurer til flere bilder i sekundet på TV-en enn sendingen faktisk har fikk skryt av Solheim:

 

– Denne teknologien begynner å få noe for seg, det hjelper nå faktisk på kvaliteten.

 

Black is the new white

– Sort og høyglans var overalt, for meg som har to barn så jeg bare potensielle fettflekker. Det var en hær av arbeidere som bare gikk rundt og tørket fingeravtrykk av boksene, fortalte Solheim.

 

– På hvitevaresiden var det fargesprakende, det er tydelig at nye produksjonsmetoder lar produsentene lage enheter med en hvilken som helst farge. LCD-skjermer er nå så billige at de tydeligvis kan bygges inn i absolutt alt, inkludert kjøleskap.

 

– Det kuleste jeg så på hele IFA var et produkt som dessverre ikke er i salg, en Miele-støvsuger så stor at jeg kunne støvsugd hele rommet med et tastetrykk – og en oppvaskmaskin med vindu så jeg kunne se hvordan det virket. Spennende! Avsluttet Solheim.

 

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.8/2008

 

Les også:

 

Miljøgifter en stor trussel

 

Morgendagens vinnere har en egen miljøstrategi

 

Miljøfokus gir godt omdømme

 

Ny teknologi supplerer gammel

 

Fremtidens TV-format er i full, full HD

 

Media Markt i Norge i 2009?

 

For mange valg skremmer kunden

 

Nordboere er runde, lyse og minimalistiske

 

Den som søker finner – men hvem?

 

Er bransjen forberedt på kriser?

 

Penger, etikk og moral

 

NRKs Eirik Soleim delte igjen sine tanker om fremtidens teknologi med bransjens folk. Foto: Erik Andersen.
Det er ingen grenser for hva som kan forgylles… Foto: Eirik Solheim.
– Det var en hær av arbeidere som bare gikk rundt og tørket fingeravtrykk av de høyglansede produktene, sa Eirik Solheim. Foto: Eirik Solheim.
Elektronikk er viktig på IFA. Foto: Eirik Solheim.
Til toppen