Nikon-sjef Bjørn Mangset tror 4K vil gjøre folk mer interessert i bedre kamera enn mobiltelefonen. Foto: Stian Sønsteng

NÅ TAR NIKON 1 AV

– Vi hadde lite tilgang til Nikon 1 i starten, men nå tar etterspørselen av for alvor.

Det sier Nikon-sjef i Norge, Bjørn Mangset. Vi møter ham på fotomessen på Lillestrøm, der han demonstrerer sine to kompakte systemkamera-modeller J1 og V1. Disse ble lansert i oktober 2011.

– Vi hadde et lavere salg helt i begynnelsen enn ventet, men det har tatt seg opp. Vi turte ikke lansere det ordentlig til forbrukeren før jul fordi vi ikke hadde nok kameraer tilgjengelig. Det er først nå når vi satser med fullt trykk i markedet at vi ser etterspørselen komme, ikke minst etter at vi har kjørt TV-reklame, sier Mangset til fagbladet Elektronikkbransjen.

Kundene opplever at dette er det raskeste systemet

– Hva legger kundene vekt på?

 

Hastigheten viktig

– Vi ser at hastigheten har veldig stor betydning. Kundene opplever at dette er det raskeste systemet. Mange kommer fra den kompakte verden og er lei av å ikke få med seg øyeblikkene. Dessuten har den kompakte størrelsen i forhold til speilrefleks mye å si, sier Mangset.

– Velger forbrukerne dette som et hovedkamera, eller blir det et kamera nummer to for brukerne av speilrefleks?

– Begge deler. Ofte kjøpes det som et familiekamera, men de tyngre brukerne som kommer med en speilrefleks på skulderen er veldig interessert – spesielt i V1.

På et bakrom viser Nikon den nye D800. Her kunne folk melde seg på en demonstrasjon gjennom Nikons Facebook-sider.

– Interessen er veldig stor, så vi kjører hyppige sekvenser hver halvtime både på D800 og D4.

Ole Jørgen Liodden i Nikon fotograferes med D3X, bak kameraet: Toralv Østvang i IDG. Foto: Stian Sønsteng
Nøkkelkundesjef Vegard Berg i Nikon demonstrerte nye D800 til dem som hadde gjort en avtale på forhånd. Kameraet er i handelen i slutten av mars. Foto: Stian Sønsteng
Til toppen