Styreleder Herman Friele i kaffehuset Friele og administrerende direktør Ole Robert Reitan i Rema 1000 tilbyr kapsler tilpasset Nespressos maskiner. Foto: Friele.

NESPRESSO FRYKTER IKKE FRIELE

Kaffehuset Friele lanserer espresso-kapsler for bruk i Nespressos kaffemaskiner. Nespresso frykter ikke konkurransen.

– Vi føler oss sikre på at kundene og våre medlemmer fortsatt vil foretrekke vår kaffekvalitet, sier Kristen A. Hovland, leder i Nespresso Nordic, til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Som det ledende kaffemerket i Norge gjør vi espresso-kapsler av høy kvalitet langt mer tilgjengelige for forbrukerne, sier styreleder Herman Friele på sin side.

– Espresso drikkes av stadig flere, og det er helt naturlig at kapslene blir tilgjengelig i butikk på samme måte som annen kaffe

I en pressemelding fra kaffehuset Friele heter det at kapslene selges hos dagligvarekjedene Bunnpris, Rema 1000, Rimi og ICA.

– Espresso drikkes av stadig flere, og det er helt naturlig at kapslene blir tilgjengelig i butikk på samme måte som annen kaffe, sier administrerende direktør Ole Robert Reitan i Rema 1000 i pressemeldingen.

Produsert i Europa

– Vi har vært i markedet med énkopps-løsninger i flere år; både med Senseo-puter og Illy-kapsler. For Friele er derfor lanseringen en nødvendig oppfølging av nye vaner i kaffemarkedet, sier Olav Munch, administrerende direktør i kaffehuset Friele.

Espresso-kapslene fra Friele produseres av en europeisk samarbeidspartner og kan benyttes i Nespresso kaffemaskiner. I pressemeldingen presiserer Friele at Nespresso er et registrert varemerke som tilhører et selskap uten forbindelse til Friele.

– Kapslene vi benytter har vært i markedet i Europa i lengre tid og har vist seg å fungere meget bra i disse maskinene, sier Munch.

Juridisk vurdering

Når fagbladet Elektronikkbransjen ber Nespressos Norden-sjef, Kristen A. Hovland, om en kommentar, svarer han slik:

– Vi ønsker ikke å kommentere andre aktørers produkter eller intensjoner, men vi er selvfølgelig klar over at det er kommet noen aktører på markedet som har lansert såkalte kompatible kapsler til vårt system. Som pionérer innen porsjonsbasert kaffe har vårt konsept vært på markedet i 25 år og konkurranse er ikke noe nytt for oss. Det finnes i dag nærmere 50 forskjellige kapselsystemer på verdensbasis, og vi tar gjerne mot god og rettferdig konkurranse. Vi er samtidig opptatt av å beskytte våre rettigheter, og har sendt over saken til vår juridiske avdeling i Sveits, sier Hovland.

Norden-sjef i Nespresso, Kristen A. Hovland, sier saken er sendt til selskapets juridiske avdeling i Sveits. Foto: Nespresso
Til toppen