Butikksjef Nina Horgen og Nordensjef Kristen A. Hovland utenfor den nye konseptbutikken til Nespresso i Karl Johansgate på Egertorget.

NESPRESSO MED KAFFEBUTIKK PÅ KARL JOHAN

Nespresso Norge har åpnet sin første konseptbutikk i Norge, på en av de dyreste adressene i Oslo; Karl Johans gate 23 B på Egertorget.

– Dere har en av de dyrere butikkadressene i Norge. Hvor mye kaffe må dere selge for at dette skal lønne seg?

– Ganske mye. Men vi er sikre på at det skal gå bra, ellers hadde vi ikke etablert oss her, svarer Nordensjef Kristen A. Hovland i Nespresso.

– Hvorfor åpner Nespresso butikk på Karl Johan?

– Nå kan vi endelig tilby alle medlemmene våre i Stor-Oslo en egen Nespresso-butikk. Her kan man kjøpe kaffe, se på og kjøpe maskiner og tilbehør. Vi får med denne butikken også vist Nespresso-konseptet på en meget god måte - det blir enklere for oss å presentere den ulitimate kaffeopplevelsen.

– Hvor viktig er etableringen av butikken for profileringen av Nespresso?

– I bunnen ligger det at vi skal tjene penger på butikkdriften, men en viktig del av vårt totalkonsept er at butikken også skal være et markedsføringsvindu. Likevel er den viktigste funksjonen at den skal være til tilbud til medlemmene våre, sier Hovland.

Nina Horgen er ansatt som butikksjef, og mener beliggenheten ikke kunne vært bedre.

God respons

– Du kommer ikke mer sentralt i Oslo, samtidig har det åpnet en del andre spennende butikker i nærheten som vil heve snittet på butikkvaliteten i denne delen av byen, sier Horgen.

Hun forteller at responsen fra kundene er strålende, og mener folk er takknemmelige for at det endelig er kommet en Nespressobutikk i Oslo.

– Det er tydelig at tilbudet har vært etterspurt, og alle er imponert over hvordan det ser ut her, sier Horgen.

– Hva har den typiske kunden i posen når hun eller han går ut av butikken?

– Kaffe. Mye kaffe, ler Horgen og fortsetter:

– Vi selger i tillegg alt av maskiner og tilbehør i Nespresso-konseptet, og dette er den første anledningen kundene har til å ta og føle på alt vi tilbyr av tilbehør.

Hovland forteller at det sveitsiske morselskapet har vært svært delaktig i utformingen av butikken.

– Men det har vært helt opp til oss selv å finne lokalet og bemanne butikken. Vi er ansvarlig for den operative driften og resultatet. Selve konseptet er styrt fra hovedkontoret i Sveits, det vil si at man finner mange av de samme elementene her som i de andre og nyere butikkene rundt om i verden, sier Hovland.

Han er ansvarlig for Nespresso i Norden, og har tidligere åpnet butikker både i Stockholm og København.

– Planen var å åpne den første butikken i Oslo, her hovedkontoret vårt for Norden ligger, men det tok lang tid å finne det perfekte butikklokalet. Vi hadde lenge Bogstadveien som et hovedspor, men for to-tre år siden skjedde det noe i Karl Johan som gjorde at vi ville se an dette strøket. I dag er vi fornøyde med at vi ventet, sier Hovland.

Nespresso-butikken holder til i det nye varemagasinet Eger, en satsning som Søylen eiendom står bak. Hovland forteller at konseptet er et eksklusivt magasin i øvre sjikt.

– Hvor eksklusivt er det å selge kaffekapsler til tre kroner stykket?

– Poenget er ikke at kaffen skal være dyr, men at man får kvalitet for pengene. Det handler også om at maskinene er brukervennlige av topp kvalitet, ikke minst er vi opptatt av alt det omkringliggende i Nespresso-konseptet, og responsen fra publikum viser at vi har mange trofaste tilhengere i Norge, sier Hovland.

Nespresso er en av de første butikkene som har åpnet i varemagasinet, som blant annet også vil huse kafé, ur og gull, smykker, velvære og ikke minst eksklusive motebutikker.

60.000 passerer i døgnet

– Huseieren forteller oss at det i snitt passerer 60.000 mennesker utenfor butikken hver dag, sier Hovland.

Nina Horgen ble ansatt i Nespresso i november, men kjenner Nespresso fra før.

– Jeg har tidligere arbeidet en del år i Expert, sist som butikksjef på Majorstua, og har solgt Nespresso-maskiner siden 2004, sier hun.

– Hvordan synes du butikkene i bransjen utnytter potensialet som ligger i kaffe generelt og Nespresso spesielt?

– Det er viktig for oss at forhandlerne også er flinke til å markedsføre Nespresso, og meningen er ikke at vi skal konkurrere med hverandre. Men elektronikkforhandlerne kan absolutt bli mye bedre.

– Kan du gi butikkselgerne to-tre gode salgsargumenter?

– Nespresso tilbyr et utrolig enkelt system, kaffen holder svært høy kvalitet og det kreves lite rengjøring og vedlikehold. Dessuten er designet genialt, sier Horgen.

Hovland forteller at det først og fremst er ute i butikkene at det store volumet av maskinsalget blir gjort.

– Vi tror denne butikken vil medføre at også andre selger mange flere Nespresso-maskiner, fordi det kan være utfordrende å vise hele konseptet i en liten butikk med mange andre produktkategorier, sier Hovland.

Han er fornøyd med Nespressos markedssituasjon, og viser til at det i 2004 totalt ble solgt i overkant av 16.000 espressomaskiner i Norge.

– I fjor solgte vi alene flere maskiner enn det totale salget fra 2004. Riktignok er markedet for espresso-maskiner fremdeles lite i Norge, men veksten er kraftig. Vi mener Nespresso representerer noe mer; det er et kaffesystem hvor man har muligheten til å tilberede en espresso men også en vanlig kaffe. Potensialet for kvalitetskonseptet vårt er stort.

– Hvor viktig er kaffe kontra maskiner i Nespressos forretningskonsept?

– De første årene er maskinene viktige, det er her kunderelasjonen starter. Over tid ønsker vi at handelspartnerne våre skal selge godt med maskiner og tjene gode penger, mens Nespresso først og fremst skal selge kaffe.

– Vi kjenner fra andre produkter, for eksempel mobiltelefoner og skrivere, at disse subsidieres for at man siden kan tjene penger på bruk og blekk. Er det på samme måte hos Nespresso?

Samme pris

– Det er ikke helt slik. Maskinene er et viktig element i forhold til det å tilberede en god kopp kaffe, og vi kommer stadig med nyskapninger på maskinsiden. Nespresso er et helhetlig konsept, der maskin og kaffekapsler hører sammen, sier Hovland og avslører at de snart vil lansere en ny maskinserie.

– Hvordan er prisnivået i Nespresso-butikken sammenlignet med de øvrige forhandlerne?

– Vi er veldig opptatt av at vi skal ha et godt samarbeid med partnerne våre. Derfor vil vi aldri prise maskinene under det etablerte nivået i handelen, sier Hovland.

Når det gjelder kaffekapslene er prisen den samme som i Nespressos nettbutikk, bortsett fra at man slipper å betale frakten som kommer i tillegg ved bestillinger under 300 kapsler.

Horgen forteller at de åtte ansatte i butikken blir regnet som kaffespesialister.

– Vi har inngående kunnskap om produkter og kaffe. Vi har hatt en lang opplæringsperiode, og blant annet fått prøve oss ved butikkene i Stockholm og København. Service er utrolig viktig, og min målsetning er at vi skal heve nivået betraktelig i forhold til det man finner i området rundt oss, sier Horgen.

Hovland forteller at Nespresso kommer til å bruke lokalene til aktiviteter i forhold til handelspartnerne sine.

– I København har dere en kaffebar i tilknytning til butikken. Har dette vært aktuelt i Oslo?

– Det har med plass og gjøre. Lokalet tilsier ikke at vi ville klare begge deler, sier Hovland.

NESPRESSO

Nestlé Nespresso SA er et heleid datterselskap av Nestlé Group, og hadde i 2007 en vekst på 46 prosent og en omsetning på 1,7 milliarder CHF. Nestlé Nespresso økte inntektene med 40 prosent i 2007. Det gjør selskapet til et av Nestlés “milliardmerker”, og gjør det til det raskest voksende forretningsområdet i Nestlé-gruppen for andre år på rad. Selskapet oppnådde en inntekt på over to milliarder CHF i 2008, to år før opprinnelig anslått.

Nestlé Nespresso har hovedsete i Paudex i Sveits og har mer enn 2.500 ansatte på verdensbasis. Teamet i Orbe i Sveits driver kaffeproduksjonen med en presisjon som i et sveitsisk ur. Kaffeteamet består av mange ulike kaffespesialister: Kaffesmakere, aroma- og smakseksperter. Det omfatter også utvalgte agronomer, kaffeleverandører og bønder som tar spesielt godt vare på kaffetrærne. Kilde: Nestlé Nespresso SA.

Les også

Åpnet med kjendisfest

Kaffespesialist Thea Norstrøm sørger for at smaksbordet i butikken ser innbydende ut. Her med maskinen Essenza C100 i pianosort utførelse.
Utstillingsvinduet er preget av Nespressos kaffekapsler, i bakgrunnen maskinen Le Cube.
Butikksjef Nina Horgen forteller at kundene er imponert over konseptbutikken til Nespresso på Egertorget i Oslo, som går over to plan i det nye varemagasinet Eger.
Grunnsortimentet til Nespresso for privatmarkedet består av tolv kaffesorter, som selges i rør med ti kapsler. Pris per kapsel fra 2,99 til 3,29 kroner.
Kaffespesialist Nineth Rasmussen rydder i hyllene, her er hun med DeLonghis Nespressomodell Latissima, med melkebeholder som enkelt kan settes i kjøleskapet når maskinen ikke er i bruk.
Slik presenteres de ulike kaffesortene i kassa. For første gang er det mulig å kjøpe Nespressos kaffekapsler over disk i Norge.
Nespresso har ti selgere i Norge som retter seg mot bedriftsmarkedet. Her en større løsning, med to kaffemaskiner, melkeskummer og betalningsløsning for kort, chip eller myntinnkast.
En god følgesvenn til for eksempel kaffemaskinen Essenza er melkeskummeren Aeroccino, med teflonbelegg for enkel rengjøring. Pris: 665,-
Kaffekapslene står sentralt i Nespressos konsept. Blant tilbehøret som selges, er også ulike kopper, skjeer og sukkerposer.
Varemagasinet Eger, som huser Nespressobutikken, er ennå ikke ferdigstilt. Det fører til at håndverkere florerer utenfor Karl Johans gate 23 B i Oslo.
Nespresso kommer stadig med kopper og tilbehør i nytt design.
Kristen A. Hovland er Nordensjef i Nespresso, og er stolt over at han nå kan tilby konseptbutikker både i Oslo, Stockholm og København.
Til toppen