Administrerende direktør Petter-Børre Furberg i Telenor Norge. Foto: Telenor

NETTET BESTOD STRESSTESTEN

Korona-krisen har ført til større belastning på tele- og bredbåndsnettet i Norge, men både Telia og Telenor melder om god kapasitet i nettene.

Publisert

– Vi er midt oppe i en ekstremt alvorlig situasjon som følge av koronaviruset, og da er det betryggende å vite at den samfunnskritiske infrastrukturen foreløpig fungerer slik den skal. Torsdag 12. mars, da regjeringen annonserte sine omfattende koronatiltak, hadde vi nær en dobling av samtaler og 22 prosent mer databruk enn hva som er normalt. Det sier noe om omfanget, sier Stein-Erik Vellan, administrerende direktør i Telia Norge.

Etter at regjeringen innførte omfattende tiltak for å bekjempe koronaviruset 12. mars har det vært en kraftig økning i både tale- og databruk i Telias ekomnett. Den økte bruken har så langt ikke medført noen større kapasitetsutfordringer, sier selskapet.

Stein-Erik Vellan, administrerende direktør i Telia Norge. Foto: Telia.

Også Telenor sier at både mobil- og bredbåndsnettet er dimensjonert til å tåle veksten.

Administrerende direktør Petter-Børre Furberg i Telenor Norge har sett en 50 prosent økning på mobil tale, og tidvis opp til 25 prosent økning i mobil databruk. På bredbåndsiden ser Telenor en økning mellom 30 og 40 prosent på dagtid, fordi bruk av videokonferansetjenester og strømming av blant annet Netflix og YouTube øker.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2020, som ble distribuert 14. april. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS