Exotic har papyrus membran og et nytt kantoppheng i skummet naturgummi. Rødlakkert AlNico magnetsystemet og dreid forkrommet topplate. Samme rødfarge som Seas brukte på magnetsystemene sine på 50 tallet.

NISJE OG KVALITET er løsningen for Seas

– Man må finne de rette nisjene i markedet, og holde et kvalitetsnivå som kundene verdsetter.

Slik beskriver daglig leder Jan Paus i Seas fabrikker AS grunnlaget for selskapets eksistens. Basert i Moss med 50 ansatte, solgte Seas i 2007 høyttalerelementer i øvre sjikt for 42 millioner kroner. CES i Las Vegas er den eneste utstillingen Seas deltar på som utstillere.

– CES betyr mye for Seas. Her treffer vi kunder fra hele verden – ikke bare USA. Vi er i et sjikt øverst i markedet, der vi har funnet en nisje vi klarer å leve ganske godt av. Seas har spesialisert seg på høy kvalitet og god kundebehandling, og våre elementer har god konsistens. Det vil si at vi ikke sender fra oss overraskelser, kundene vet hva vi leverer, sier Paus.

– Hvordan lykkes dere som produksjonsbedrift i en tid da stadig mer skjer i det fjerne Østen?

– Det er jo slik at også vi må basere oss på en god del komponenter fra Østen, men vi setter fortsatt sammen alle høyttalerne våre i Norge. Vi lykkes i konkurransen fordi vi har klart å finne de rette nisjene i markedet, og holder et kvalitetsnivå som kundene verdsetter, sier Paus.

På CES presenterte Seas sin nye serie Exotic.

Exotic på toppen

– Fra før er Excel den dyreste linjen, i tillegg har vi hatt Prestige og bilstereolinjen Lotus. Exotic kommer på toppen av det hele – foreløpig har vi lansert ett produkt i denne serien; bredbåndshøyttaleren F8 der hele frekvensområdet skal utstråles gjennom en enkelthøyttaler. Her bruker vi både tradisjonelle og moderne konstruksjonselementer, i en god kombinasjon mellom nostalgi og ny teknologi med membran i papyrus og en ny type sentreringsskive som er ganske transparent, sier Paus.

Han forteller at det finnes en eksklusiv gruppe entusiaster som foretrekker full-range elementer fordi de er punktkilder, de har høy virkningsgrad og de eliminerer behovet for delefilter. Ofte sverger disse entusiastene til vinylplater og rørforsterkere med beskjeden utgangseffekt.

– Vi viser også et høyttalerelement med et neodym magnetsystem og en kjøleflens som kan kjøres ganske hardt uten at det går galt, og vi har en helt ny diskanthøyttaler som er basert på et patentert system der utstrålingen er kontrollert uavhengig av frekvens, sier Paus.

– I hvilke produkter finner vi Seas-elementer i Norge?

– Tandberg videokonferansesystem bruker høyttalerkabinetter med våre elementer. Vår distributør i Oslo er Eltek, og vi har i tillegg et par industrikunder. I utlandet finnes våre elementer i HiFi-høyttalere fra Sonus Faber, Snell, Audio Physic, Celef og mange flere.

Jan Paus i Seas deltok på CES for kanskje 25. gang. Her med fulltonehøyttaleren F8 i Exotic-serien. Pris: 6.000,-
Den nye åpne spideren som skal slippe gjennom mer luft og er vevd på en slik måte at den gir et minimum av støy.
Topplaten på Exotic er laget slik at det kan benyttes en lett spole (høy følsomhet) men som likevel har et langt slag (bass).
Til toppen