– Dette er ikke en mobiltelefon, men den kan brukes som en mobiltelefon, sier Mads Winblad om N95. Foto: Stian Sønsteng.

Nokia slår fast at N95 er ingen mobiltelefon

– Hvis vi fortsetter å snakke om produktene som mobiltelefoner, kommer vi aldri til å lære kundene at dette er så mye mer.

Danske Mads Winblad er visepresident i Nokia Europa, med ansvar for multimedia. Han kaller konsekvent de nye Nokiaproduktene ”multimediecomputere” – eller multimedieenheter på norsk. Vil Nokia lykkes i å få folk til å bruke disse begrepene om noe som tilsynelatende ser ut som en mobiltelefon?

– Det er et viktig budskap, spesielt til handlerne og bransjen, at

modellene i N-serien har mer kraft enn en datamaskin hadde på midten av 90-tallet. Dette er avanserte datamaskiner, sier Winblad.

Nokia var til stede med en stor utstilling på Photokina, et tydelig signal på at selskapet satser på foto.

– Foto er et viktig element i vår tilnærming til multimedia. Den digitale konvergensen blir drevet av det som skjer på internett, og at digitale teknologier smelter sammen. Internett utvikler seg fra å være et sted der du henter stasjonær informasjon, til et sosialt og dynamisk nettverk som stadig utvikler nye tjenester og tilbud. Når vi lanserer vår N-serie, som er multimedieprodukter, samler vi disse tjenestene i én enhet. I dette bildet er foto ekstremt viktig, da dette blir en stadig viktigere del av dagliglivet fordi flere har kamera tilgjengelig i sine mobiltelefoner og multimedieenheter. I tillegg er video i ferd med å skyte enorm fart; det blir lastet ned mer enn 50 millioner videoer om dagen på YouTube for eksempel. Musikk er en annen del som stadig vokser. Bruken av MP3-spiller øker vanvittig. Vi har nå lansert et nytt produkt som har GPS-navigasjon, og alle multimedieproduktene våre har nettleser. Oppsummert er det vanskelig å si hva som er viktigst, men foto er naturligvis svært viktig. Derfor er vi til stede her på Photokina, fordi det er viktig at vi gjør oss kjent med bransjen. Det er et signal om at vi satser seriøst på foto, sier Winblad.

Tidlig med foto

– Har Nokia vært flinke nok tidlig nok når det gjelder foto?

– Vi var tidlig ute; allerede i begynnelsen av 2000 lanserte vi vår første kameratelefon. Siden 2004 har vi arbeidet med det vi kaller multimediemaskiner. Sammenlignet med våre tradisjonelle konkurrenter og våre nye konkurrenter i fotobransjen, er vi svært langt fremme når det gjelder multimedieprodukter med foto og video. Jeg er skuffet over at noen av våre konkurrenter ikke tilbyr mer her på Photokina.

– Nokia har bestemt seg for ikke å stille ut mer på CeBIT. Samtidig er dere her på Photokina. Hvilke signaler gir dette?

– CeBIT er en generell messe for forbrukerelektronikk. Tidligere ble det lansert nye produk ter der, nå skjer dette i løpet av hele året. Vi mener vi kan treffe kundene våre på en mer effektiv måte gjennom andre aktiviteter. CeBIT er en alderstegen messe, uten noe riktig nyhetsfokus. Vi er nye i fotobransjen, og for å vise hva vi kan er vi nødt til å være til stede der bransjen samles.

– En del av de tradisjonelle fotoleverandørene har utstillingsområder tettpakket med besøkende, mens det hos Nokia er mindre folk. Hvordan vil du kommentere dette?

– Mange er nok ikke klar over hva Nokia er i gang med. De som kommer til Photokina er kanskje mer opptatt av profesjonelt utstyr. Vi henvender oss til den jevne forbruker, men er her på Photokina for å møte distribusjonskanaler fotobransjen bruker – og som i dag mangler omsetningsmuligheter. Mange av dem som besøker utstillingen vår er detaljhandlere som er interessert i å se hvordan de kan få mer omsetning.

Nye kanaler

– I hvilke kanaler vil Nokia selge sine kameratelefoner?

– Vi vil selge dem både i eksisterende telematikkanaler, men også i nye kanaler som for eksempel fotokanalene. Utfordringen for disse er at de ikke kjenner de tradisjonelle telefon- og nettfunksjonene. På den annen side kjenner ikke telematikkanalene så godt til foto.

– Dere viser N95 her på Photokina. Er dette en mobiltelefon med kamerafunksjon, eller et kamera med mobiltelefonfunksjon?

– I vår terminologi er det en multimedieenhet, et digitalkamera med mulighet til å ringe med. Dette er ikke en mobiltelefon, men den kan brukes som en mobiltelefon.

– Hvor viktig er denne modellen i Nokia s utviklingshistorie?

– Alle N-modellene er spydspissprodukter. N95 er spesielt viktig når det gjelder video, med en kapasitet på 30 bilder i sekundet. Dette er en fullverdig videoopptaker, og med enheten følger programvare fra Adobe som gjør det mulig å redigere opptakene. Vi ønsker med N95 å føre det vi har gjort innen stillbilder over til video.

– N95 har også navigasjon. Vil dette være en konkurrent til Wayfinder, som i dag leverer navigasjon til Nokias terminaler?

– N95 vil være en konkurrent til alle navigatører på markedet. Med den innebygde GPSen utnytter vi for fullt de søkemuligheter som allerede finnes i multimedieenhetene våre.

– Hvor viktig er navigasjon for Nokia?

Navigasjon viktig

– Igjen; navigasjon er ett av flere elementer i multimedieenhetene våre – som for eksempel foto, video og musikk. Navigasjon er av enormt stor viktighet, og i ferd med å eksplodere.

– Er vi nå inne på PDA-markedet?

– Dette er noe mye mer enn PDA. Multimedieenhetene våre kan mye mer, og de ulike modellene er optimalisert på ulike områder. Modellene våre i N-serien har mer kraft enn en datamaskin hadde på midten av 90-tallet. Dette er avanserte datamaskiner som man kan installere ulik programvare på.

– Nokia har allerede erklært at den rene MP3-spilleren er død. Når skal dere gjøre det samme med s tillkameraet, videokameraet og den tradisjonelle navigasjonsenheten?

– Vi kan ikke si at MP3-markedet er dødt, men vi kan si at alle områdene du nevner som spesialprodukter langsomt men sikkert vil forsvinne. De vil smelte sammen i multimedieenheter.

– Og da sitter vi igjen med én enhet som gjør alt?

– Etter hvert er folk blitt avanserte brukere, som setter pris på å ha et kamera, en MP3-spiller, en mobiltelefon eller en navigasjonsenhet. Det eneste som er nytt, er at vi har samlet funksjonene i én enhet – som virker.

– Siden april har dere hatt internettbrettet (internet tablet) 770 på markedet. På hvilken måte satser dere på denne type produkt?

– Dette er et nytt konsept som krever at det er et trådløst nettverk tilgjenglig. Det er ingen mobilmodul. Dette er en forsmak i et marked som ikke er så utviklet ennå. I takt med at IP-telefoni utvikler seg og at det blir stadig flere soner i byene med trådløst nettverk, vil dette konseptet bli stadig mer vanlig.

Nokia N95

Produktet har integrert GPS, kamera med fem megapiksler og støtte for høyhastighets mobilnettverk. Skyvemekanisme skal forenkle byttet mellom ulike funksjoner. Man kan skifte fra å lese et kart til å se en video med et enkelt skyv. Et numerisk tastatur skyves ut i den ene enden av terminalen mens dedikerte medietaster skyves ut i motsatt retning, da endres skjermen t il fullskjerms landskapsmodus.

Enheten har kart over mer enn 100 land, med søkefunksjon for å lokalisere restauranter og hoteller. 15 millioner steder er forhåndslagret, man kan kjøpe tilleggsfunksjoner som byguider og stemmestyrt navigasjon.

Kameraet har optikk fra Carl Zeiss og 5 MP, med tilnærmet DVD-kvalitet på videoopptakene. N95 er i salg første kvartal 2007. Pris: 4.000,-

Til toppen