Frank Haugen er innkjøpssjef for hvitevarer i Elkjøp Nordic AS. Her med de populære tvillingskapene. Alle foto: Christian Brekke, Elkjøp.

Nordisk kurs for 750 hvitevareansatte i Elkjøp

– Nordisk hvitevarekurs er viktig for å styrke produktkunnskapen, kundebehandlingen og fellesskapet. Sammen er vi sterke.

Slik åpnet norsk innkjøpssjef for hvitevarer, Frank Haugen, Elkjøp Nordic AS’ hvitevarekurs på Lillestrøm i mai. Kurset omfattet deltakere fra Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island og Færøyene, og det var tredje gang hvitevareansatte fra alle butikker ble samlet til styrking av bedriftskultur og opplæring. Den norske varianten av kurset feiret i år 10 års jubileum!

 

– Vi er godt fornøyde med å bli invitert til Norge for å styrke produktkunnskapen, og det er jo hyggelig å kunne treffe våre nordiske kolleger, sier ”Tobbi” Thorvaldsson i islandske Elko begeistret.

 

Frank Haugen er godt fornøyd med at de enkelte leverandørene gir undervisning i lukkede rom for mindre grupper.

 

 

 

Åpen dialog

– Det åpner for en god tone og en åpen dialog mellom leverandør og selger. Det er fint for mine kolleger i varehusene å få anledning til å møte leverandørene og bli mer kjent med produktene, sier Haugen.

 

Han har vært en av initiativtakerne til kurset, og har gjennom 23 år i Elkjøp arbeidet med både innkjøp og salg.

 

– Det har vært en enorm endring i fokus på opplæring gjennom de årene jeg har vært i Elkjøp. På midten av 80-tallet begynte Elkjøp med stormarkedsdrift, og vårt lavpriskonsept ble tydeliggjort. Lengre åpningstider gjorde det vanskelig med opplæring for den enkelte butikk. Med Elkjøps ønske om å ha de dyktigste selgerne, være den mest effektive kjeden og holde kostnadsnivået nede, startet vi med sentralstyrte kurs på 90-tallet. Etter at vi fikk virksomheter i alle nordiske land, var det naturlig å videreføre ideen med felles opplæring. Felles samlinger på tvers av landegrensende er ikke bare kostnadseffektivt, det sikrer samtidig samhold og fellesskapsfølelsen, sier Haugen.

 

 

 

750 innom

I år var 750 selgere innom i løpet av fjorten dager, hvorav 350 fra Norge. Haugen er sikker på at disse sitter igjen med ny produktkunnskap, og at de kommer tilbake til sine kjeder og varehus med entusiasme og glød.

 

Hvitevareselger Morten Eriksen fra Elkjøp i Fredrikstad hadde forventninger til kurset.

 

– Dette er mitt første produktkurs i Elkjøp. Jeg ser frem til å få mer kunnskap om produktene og utveksle erfaringer med kolleger fra resten av landet, sier Eriksen.

 

Frank Haugen mener kundebehandling er en svært viktig oppgave for dem som jobber i butikk, og dette er vektlagt mer i årets kurs.

 

–Det er svært viktig at Elkjøps selgere får den beste opplæringen. Derfor blir alle leverandører evaluert på opplæringen. Dette vil igjen bidra til flere fornøyde kunder, avslutter Haugen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Morten Eriksen fra Elkjøp i Fredrikstad foran Whirlpool-avdelingen. – Jeg ser frem til å få mer kunnskap om produktene og utveksle erfaringer med kolleger fra resten av landet, sier Eriksen.
Nils Aune i Electrolux viser frem de viktigste funksjonene i årets kombiskap.
Plenumsåpning på Lillestrøm. Grupper på cirka 100 samlet seg i 7 omganger.
Jon Syrrist er Elkjøps nøkkelkundeansvarlige i BSH Nord-Europa. – Kursopplegget virker veldig bra, og det er svært viktig for oss å være med, sier han.
Thorvaldur ”Tobbi” Thorvaldsson (f. v.) , Johann Björgvinsson og Hjorvar Freyr Hjorvarsson fra Elko (Island) satte pris på å treffe nordiske kolleger.
Til toppen