Produktspesialist i Samsung Nordic, Knut Eirik Rørnes og fotograf Emil Sollie viser fram både nye Frame 3.0 og fotografens bilder fra Lofoten. Foto: Marte Ottemo

NORDMANN I SAMSUNGS KUNSTSAMLING

Samsung kommer med tredje versjon av sin kunst-TV The Frame, og den norske fotografen Emil Sollie har fått plass i selskapets Art Store.

Samsungs The Frame ble første gang lansert på et kunstgalleri i Henningsvær i Lofoten i juni 2017, og skal fotografier fra nettopp Lofoten bli en del av kunstsamlingen på TVen.

Det er den norske fotografen Emil Sollie som har inngått et samarbeid om å ha sine bilder i bildegalleriet til Samsungs kunst-TV.

Utstillingen består både av trykk og bilder vist på The Frame. Foto: Marte Ottemo.

Action i Lofoten

– Totalt er det 30 av mine bilder som blir tilgjengelig, det er en blanding av bilder fra Lofoten og et utvalg andre bilder fra meg, sier Sollie til fagbladet Elektronikkbransjen under et lanseringsevent i Oslo i mai.

Høsten 2016 tok Sollie et spektakulært bilde av en kjent australsk surfer, som red bølgene under nordlyset utenfor Lofoten. Det unike bildet tok to uker å fange, og ble delt i store internasjonale medier.

Totalt er det 30 av mine bilder som blir tilgjengelig, det er en blanding av bilder fra Lofoten og et utvalg andre bilder fra meg

Fra før har Samsungs Art Store samarbeid med store gallerier som Tate Modern, Albertina og Saatchi.

– I dag har du tilgang til et visst antall bilder når du kjøper The Frame, og så kan du velge å abonnere på de 1.200 bildene som ligger i Art Store for 49 kroner måneden, eller kjøpe bildene. Så går en del av inntektene tilbake til kunstneren, sier Knut Eirik Rørnes, produktspesialist i Samsung Nordic.

29-årige Emil Sollie fra Jessheim har fotografert ekstremsportutøvere profesjonelt i syv år. Han er helt selvlært, og begynte å ta bilder da han måtte stå over en snowboardsesong på grunn av en skade.

For å feire at første norske fotograf har fått plass i Art Store, holdt Samsung og Sollie en utstilling på Mesh i Oslo i mai, med en blanding av trykk og bilder vist på The Frame.

Flere av motivene viser snowboardere og surfere i Lofoten. Foto: Marte Ottemo.

Kommer med qled

– Bildene blir tilgjengelig i det globale galleriet, og vi vet at folk i Asia er opptatte av norsk natur, så dette er en perfekt miks, sier Rørnes.

Kunstlanseringen faller sammen med versjon tre av The Frame.

– Den største nyheten er at vi har lagt til vårt qled-panel på The Frame 3.0, slik at både TV- og kunstentusiasten får det beste av begge verdener, sier Rørnes.

Den nye The Frame-modellen ganske likt spesifisert som selskapets nye Q60R-modell. Frame-skjermen beholder støtten for One Connect-boksen og den smarte løsningen med en tynn kabel til TV-en som sender både strøm og signal.

The Frame kommer i fire størrelser, 43, 49, 55 og 65 tommer, og vil koste fra 13.000 til 22.000 kroner.

Og kunst-TVen har vært populær på det norske markedet.

– Norden er blant de beste i verden på å selge The Frame. Ofte tenker man at en tv skal være tradisjonell, men vi ser mange som ønsker et kombiprodukt og ikke minst få bort det sorte hullet på veggen som du får med en stor TV, sier Rørnes.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2019, som ble distribuert 13. juni. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen