Nordmenn vil ha harde pakker under juletreet, og forbrukerelektronikk står høyt på ønskelisten. Foto: Istockphoto

NORDMENN VIL HA HARDE PAKKER

Vi ønsker oss forbrukerelektronikk til jul, og aller helst ser vi at det ligger et nettbrett under treet.

Det viser en undersøkelse Respons Analyse har gjort for Stiftelsen Elektronikkbransjen. Men det er store forskjeller mellom menn og kvinner.

Sammenlignet med tall fra i fjor oppgir nordmenn nå at de vil bruke 1.000 kroner mindre på julegaver i år

Menn vil ha elektronikk

Mens forbrukerelektronikk er den mest populære gavekategorien hos menn, er det den fjerde mest populære kategorien hos kvinner. 33 prosent av norske menn har forbrukerelektronikk på toppen av ønskelisten, tett fulgt av reiser og opplevelser med 32 prosent, og musikk, film og bøker med 27 prosent.

Kvinnene er derimot helt sikre på at de helst ønsker seg reiser og opplevelser (53 prosent), på andreplass kommer penger eller gavekort som 34 prosent ønsker seg, mens 26 prosent gjerne ser bøker, film eller musikk under treet. Det er likevel 22 prosent av norske kvinner som aller helst vil ha elektronikk under treet.

Nettbrett mest populært

Blant de som ønsker seg forbrukerelektronikk står et nettbrett på toppen av listen for 23 prosent, langt foran mobiltelefonen på andreplass med 10 prosent. Tredjeplassen deler kamera- og kjøkkenmaskiner, ni prosent ønsker seg et av disse produktene.

Sammenlignet med tall fra i fjor oppgir nordmenn nå at de vil bruke 1.000 kroner mindre på julegaver i år, men erfaringsmessig vil det oppgitte beløpet øke frem mot jul og trolig overstige fjorårets snitt på 5.700 kroner brukt på julegaver. Kvinner sier de vil bruke i snitt 400 kroner mer enn men på julegaver, men dette kan forklares med at kvinner i snitt kjøper 13 julegaver mens menn i snitt kjøper åtte presanger.

Barna og kjæresten får mest

Av de som har barn oppgir 64 prosent at de bruker mest penger på julegaver til barna. Av de som ikke har barn, sier 47 prosent at det er kjæresten eller samboeren som får den dyreste presangen.

Det aller viktigste for oss er likevel ikke hva som er inni pakkene, men at de er gitt med omtanke. Det mener i alle fall 61 prosent av oss. Deretter er det 49 prosent som mener det er viktigst at gaven er personlig, mens 38 prosent helst vil ha noe nyttig.

Til toppen