NetCom-sjef August Baumann har presentert en trendundersøkelse som blant annet forteller at nordmenn ønsker et raskere mobilnett.

NORGE FØRST MED 4G i TeliaSonera-gruppen

– I TeliaSonera-gruppen diskuterer vi om NetCom og Norge skal være først ute med utbyggingen av LTE, kanskje i 2010.

Baumann vil ikke avsløre hvilke hastigheter NetCom planlegger å gi kundene sine.

 

– Vi snakker om hastigheter opp til 14 Mbit, mot dagens 3,6. Den teoretiske kapasiteten er 100 Mbit, men dette ligger nok litt lenger frem i tid, sier Baumann.

 

 

 

Ønske fra kundene

– I første omgang er utfordringen å bygge ut nettet slik at vi møter kundenes ønsker. Vi må også differensiere oss fra konkurrentene på hastighet og pris, sier Baumann.

 

Telefoni er sammen med SMS fortsatt den store driveren i NetCom. Baumann anslår at datatrafikken bare utgjør fem-seks prosent av omsetningen, og at andelen i løpet av fem år kanskje vil øke til 30-40 prosent. Han beskriver markedet som tøft, og sier fremtiden for bransjen aldri har vært så uviss som i 2008.

 

– Priser og konkurransesituasjonen er en utfordring. Du skal balansere store investeringer og en viss inntjening. Det er en gratiskultur der ute som gjør det vanskelig å manøvrere. Vi har klart det så langt, men det blir stadig tøffere, sier Baumann.

 

 

 

Minuttpris forsvinner

– Innen 2010 snakker vi bare fastpris, i en eller annen fasong. Da er ikke lenger minuttpris et tema, sier Baumann til fagbladet Elektronikkbransjen.

 

Han trekker frem MMS som et eksempel på hvor utfordrende markedet er.

 

– NetCom har investert 100 millioner kroner i MMS, men er ikke i nærheten av å tjene inn igjen disse pengene. Dette har ikke vært noen suksess for oss. Resultatet er alt for dårlig etter fem år, men det sier noe om hvor vanskelig å drive denne butikken. På den annen side går WAP så det griner, men vi må være flinkere til å fortelle brukerne at vi har en makspris på 20 kroner per dag, sier Baumann.

 

Han tror data som produkt blir en av de store driverne for NetCom.

 

– Hva med innhold?

 

– Dette er også viktig. Først og fremst for å tilby mer til kunden – som for eksempel ti sanger i måneden inkludert i abonnementet. Etter hvert vil nok innhold utgjøre en større del av omsetningen vår. Det høres brutalt ut, men per i dag er det nesten ikke penger å hente for NetCom på å selge musikk.

 

 

 

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.4/2008

 

 

 

 

 

 

 

Til toppen