Christer Ericsson, Hanna Sandler og Jonas Eriksson fra den svenske toppledelsen i Panasonic. Foto: John Berge

NORGE MEST ENTUSIASTISK TIL BD

Produktsjef Jonas Eriksson, med ansvar for hjemmekino hos Panasonic Nordic AB, gleder seg over Blu-ray Disc-tallene fra Norge.

– Markedet for BD-spillere i Norge er like stort som i Sverige, og det er bra med tanke på forskjellene i folkeantall, sier Eriksson.

Han påpeker at det som selger bra, ofte er noe dyrere modeller.

– Snittprisen er høyere i Norge enn de andre landene. Norge har tatt til seg BD som teknologi raskere enn de øvrige nordiske landene.– Hva er din teori om hvorfor?– Hva det egentlig kommer av, henger vel sammen med salgskanalene, de store som Elkjøp og Expert, og hva de velger å selge. I tillegg har norske medier skrevet mye positivt om BD helt siden introduksjonen. Som at «det er så fantastisk, at det ikke finnes vits i DVD» – slike ting. Dette skiller også Norge fra andre nordiske landene. I Norge virker det som om alle synes BD er bra, og ingen har vært så entusiastiske som nordmennene.BD-opptakere er nå kommet inn for fullt i Panasonic-sortimentet, men disse lanseres ikke i Norden. Dette fordi det ikke er like tekniske plattformer i Norden. Det er uaktuelt for Panasonic å utvikle et produkt for hvert enkelt land. – Dere har forbedret designprofilen på 2011-produktene?– Designen er utviklet på alle produkter. Vi tar kritikken til oss, men dette er et «nordisk problem». I England bryr man seg for eksempel ikke om at TVen har en tykk ramme. Dermed blir det i blant kompromisser når et produkt skal passe ulike markeder. Vi i Norden liker det minimalistisk, men blir designet for futuristisk så selger det dårlig for eksempel i Tyskland, forteller Jonas Eriksson.

Til toppen