Daglig leder Kjell Ove Marienborg (t. h.) ved Euronics Lambertseter hadde hjelp av kjedekonsulent Ingar Narvhus på åpningsdagen 18. juni.

NORGES STØRSTE EURONICS er åpnet på Lambertseter

– Dette er en milepæl for Euronics. Med en så stor butikk tar vi skrittet fra å være den mindre forhandleren til å bli et stort varehus.

Det sier daglig leder Kjell Ove Marienborg ved Euronics Lambertseter i Oslo. Torsdag 18. juni åpnetEuronics’ nye flaggskip, som med sine 1.500 kvadratmeter blir elektronikkjedens største utsalgssted i Norge.

Den nye butikken har fullt sortimenti et område hvor bransjen har dårlig dekning fra før. I følge Euronicsmå beboere på Lambertseter, Nordstrand og omegn dra til Alnabru eller Ski for å finne gode alternativer.

– Dette er et område med voldsomt mye mennesker, og vi har et naturlig nedslagsområde på hele ryggen her, fra Ekeberg og sør til Hauketo, og kanskje opp mot Oppsal og ned til Oppegård, sier Marienborg.

Kjedekonsulent Ingar Narvhus er glad Euronics nå kan markere seg med en relativt stor butikk i en stor by, med nytt design og innredning.

– Vi har valgt en litt mer moderne og lysere turkis farge, i en blåsjattering som passer godt til Euronics’ farge. I alle nye Euronicsbutikker vil man se disse innredningselementene, i større eller mindre målestokk, sier Narvhus.

Han forteller at butikken vil bli brukt overfor medlemmer og leverandører, som et eksempel på hvordan kjeden ønsker å fremstå.

Marienborg kom inn i prosessen etter at innredningen var bestemt, men forteller at han har vært svært delaktig når det gjelder plasseringen av de ulike varegruppene.

Lavere innredning

På spørsmål om butikkene i bransjen har mye å hente når det gjelder innredning blir Marienborg stum, kanskje redd for å tråkke noen på tærne. Narvhus er derimot villig til å si litt:

– Det er opplagt butikker som kunne tjent på å rydde opp og pusse opp, uten at det nødvendigvis behøver koste så mye, sier han diplomatisk.

Marienborg forteller at innredningen er lavere, og mener dette gir en mer åpen og intim følelse selv i en såpass stor forretning.

– Vi ønsker ikke fremstå som et typisk hentelager og varehus, men å ivareta Euronics’ verdier i det store huset.

– Blir det mer intimt med 10 centimeter lavere innredning?

– Man får mer oversikt over hele lokalet, ser menneskene som er her og produktene. Man føler seg ikke så innestengt som man ofte kan gjøre i større varehus der man knapt ser over veggene, sier Marienborg.

– Er dette en fordel for de ansatte?

– Det blir mer oversiktlig, lettere å holde orden og man ser hvor kundene er, sier Narvhus.

Marienborg skyter inn:

– Innredningen er lav for at vi skal få en forretning der kundene føler seg hjemme og kanskje lettere få hjelp av betjeningen.

Marienborg forteller at man har lagt vekt på at dette skal være et fullsortiments varehus med like stort trykk på alle varegrupper. Lageret er på 400 kvadratmeter med stor takhøyde. Under åpningen ble dette supplert med flere containere med varer, slik at man ikke skulle gå tom.

– Vi sørger for at vi ikke lurer folk hit, at de ikke får kjøpt det de ønsker. Vi skal ha nok varer i åpningsdagene fra torsdag til lørdag, med noen få unntak, sier produktsjef Terje Gudmundsen i Euronics Norge.

Fersk i butikk

Han forteller at kjeden på TV-siden har solgt mest 32-tommere hittil i år.

– Vi har opplevd det jeg trodde skulle skje for et år siden; at folk kjøper det de har behov for i stedet for å velge en stor TV som eier hele stua. Vi selger veldig mange 32-tommere, nesten utelukkende med innebygd mpeg4-mottaker, og får godt betalt for dem. Vi skulle ønske vi hadde solgt flere store TVer, men det kommer nok tilbake til høsten, sier Gudmundsen.

Daglig leder Marienborg kommer fra leverandørsiden, og har arbeidet åtte år i Sony før han begynte i Euronics.

– Jeg har ikke arbeidet i butikk tidligere, og tiden vil vise hvordan overgangen blir. Dette er utrolig spennende, og jeg er ydmyk over at jeg får lov til å gjøre dette. Det er ingen tilfeldighet at jeg takket ja til en stilling i denne kjeden. Kjedestrukturen er løsere, noe som gir større handlefrihet og mulighet til å drive eget kremmerskap, sier Marienborg som ved oppstarten har med seg 14 ansatte.

Det er eierne av de tre Euronics-butikkenei Grimstad, Arendal og Tvedstrand som eier Euronics Lambertseter.

– Vi er tre butikker på Sørlandet som har gjort det veldig bra, kanskje best i klassen i Euronics, og vi tok utfordringen da vi fikk den. Butikken er blitt veldig bra, i et firkantet og greit lokale. Totalt sett er vi veldig godt fornøyd. Vi gjorde det samme i Tvedestrand for tre år siden; flyttet 500 meter og doblet omsetningen. Nye lokaler påvirker salgsresultatet veldig, sier Dag Nilsen ved Euronics Tvedestrand.

– Vi har stor tro på å starte landets største Euronics på Lambertseter, fordi vi kan tilføre noe positivt til nærmiljøet og samtidig drive god butikk. God lokal forankring har alltid vært viktig i Euronics, og det vil vi bevare selv om vi kommer til hovedstaden, sier Frode Arntsen ved Euronics Grimstad.

Jan Jensen (t. v.) ved Euronics Grimstad er en av eierne. Han og Vegard Ask i Miele har tro på hylleløsningen som hever hvitevarene og gjør det enkelt å trekke dem frem.
Terje Gudmunsen ved en av containerne som sto klare med varer under åpningen av Euronics Lambertseter.
Køen var lang da Euronics Lambertseter åpnet torsdag 18. juni kl. 10.
Frode Arntsen (Euronics Grimstad, t. v.) og Tom Arild Sell (Euronics Arendal) er to av eierne, og gjorde en innsats i kassen under åpningen.
– Vi er veldig godt fornøyd, sier Dag Nilsen (Euronics Tvedestrand) som er en av eierne.
Willy Kristiansen (Euronics Arendal) er medeier i Euronics Lambertseter og selger her flat-TV til Karin Johansen.
Fra venstre Ståle Fjæstad (Whirlpool), Dan Karlsen (BSH) og Bente Heirsjø (BSH) studerer tilbudsavisen fra Euronics Lambertseter i forbindelse med åpningen.
Ole-Kristian Elvenes (t. v.) og Geir Kristoffersen i Wilfa ga jernet under åpningen av Euronics Lambertseter.
Christer Hansson er produktsjef data/tele i Euronics-kjeden. Under åpningen på Lambertseter var han butikkselger.
Erik Abrahamsen i Get var stolt over å selge det rykende ferske bredbåndsproduktet Extreme 50.
Kassaapparatet gikk varmt for Johan Jernberg under åpningen av Euronics Lambertseter.
Atle Rønning fra Panasonic og Joakim Sætre i Sony hilser hjertelig på hverandre.
Til toppen