NORSK BRANSJEDAG PÅ IFA

Den norske bransjedagen på årets IFA i Berlin blir fredag 3. september med to pressemøter. Stiftelsen Elektronikkbransjens middag blir dagen etter.

I år er den norske bransjedagen med to pressemøter lagt til åpningsdagen for IFA i Berlin, fredag 3. september. Under det skandinaviske pressemøtet er hovedtemaet HD-utviklingen i Europa og Norden, både teknologisk og mediemessig. Hovedinnlegget på møtet vil være fra en ledende representant for den europeiske kringkastingsunionen (EBU). Etter det vil kringkastingsledere fra de tre skandinaviske landene orientere om utviklingen i sine land. Fra Norge kommer kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas i spissen for andre NRK-ledere.

Rett etterpå arrangerer Stiftelsen Elektronikkbransjen det tradisjonelle norske pressemøtet. Her vil også NRK-ledere være tilstede og et hovedtema vil være: HD i NRK – hva med 3D? 3D vil uten tvil være hovedfokus på årets IFA, og det er naturlig at dette blir grundig belyst på Stiftelsens pressemøte. Programmet vil også inneholde 3D-utviklingen på innholdssiden. Foreløpig er ikke alle deler av programmet fastlagt, men det vil også bli flere temaer, ikke minst fra hvitevaresiden som nå er en viktig del av messen. Når det gjelder den norske middagen for alle bransjefolk og journalister, blir denne arrangert lørdag.

3D, elektroniske medier og kaffe

Som nevnt vil årets IFA være sterkt preget av 3D. Du vil få se det siste innen teknologisk utvikling, og alle leverandørene vil vise nye modeller. 3D-innhold vil også være et hett tema.

For øvrig vil mye på messen være fokusert rundt utviklingen av andre elektroniske medier og kommunikasjon. I fjor var samspillet mellom TV, video og internett et av hovedtemaene. Her skjer det også en rivende utvikling.

Nå er elektriske husholdningsapparater etablert som en vesentlig del av IFA. Også her får vi se nye trender innen teknologi og design, og trolig vil kaffemaskiner også i år være et trekkplaster for denne delen av bransjen.

For 50. gang

Årets IFA er den 50. i rekken, og messeledelsen satser mye på at messen skal styrke sin posisjon som en ledende utstilling for forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater. I tillegg til 3D og elektroniske medier er livsstilsprodukter ventet å være en hovedattraksjon. IFA har også greid å styrke sin posisjon med økt besøkstall de siste årene. I tillegg til å være verdens største publikumsmesse innen bransjen har IFA for lengst etablert seg som ledende for profesjonelt innkjøp mellom leverandør og kjeder/handlere.

Årets messe starter fredag 3. september og varer til og med onsdag 8. september.

Powered by Labrador CMS