Ny Expert-sjef vil bli best i Norge

– Vår målsetting er enkel, vi skal bli best i Norge. Det målet skal vi nå som ett, samlet lag.

Det sier Steinar Rorgemoen, ny administrerende direktør i Expert Norge. Vi møter ham i Experts nyåpnede butikk i Sandvika, der han er i ferd med å spille inn en filmsnutt om det han på godt norsk kaller One Team – One dream.

– Vi skal ha lanseringsfest i morgen, derfor lager vi denne filmen. Jeg må innrømme at det er litt rart å stå der og snakke rett inn i kameraet, men det må til, smiler han.

Expert Norge AS har den siste måneden vært gjennom store organisatoriske endringer, og Rorgemoen gikk fra stillingen som divisjonsdirektør for kategori og innkjøp til adm. direktør. Når han nå lanserer den nye organisasjonen, gjør han det under slagordet One Team – One dream.

– Vi er ett lag, Expert, og drømmen er å skape Norges beste kundeopplevelse. Slagordet står for at vi alle skal arbeide for å nå de samme målene. Vi har en enkel, men ambisiøs ambisjon – å bli nummer én.

Vil bli tøffere

For å nå dette målet, lover Rorgemoen at Expert skal bli tøffere.

– Når vi nå gjennomfører endringene i organisasjonen har vi en unik mulighet til å føre dem helt frem til sluttkunden. Vi skal bli tøffere og opptre med mer selvtillit når vi møter kunden. Jeg kan ikke gå i detalj på hva vi skal gjøre, men jeg kan love at det kommer til å bli lagt merke til, sier han hemmelighetsfullt.

Rorgemoen selv har ingen problemer med å få frem budskapet. Med sine to meter på strømpelesten og befalsstemme er han vanskelig å overse. Blant kolleger blir han beskrevet som beslutningsdyktig, men også leken med et godt humør, og ikke minst tydelig. Han er ikke redd for å ha Expertflagget på brystet.

– Vi mener vi er Norges beste elektrokjede, og vi skal vise mer av selvtilliten vår både i butikken og i kommunikasjonen mot kundene. For noen minutter siden møtte jeg med en selger her i butikken som snakket om hvordan vi skulle ta markedet i Sandvika. Det er akkurat slike holdninger jeg tenker på, sier han.

Dette er tydelig et tema som engasjerer Rorgemoen. Både stemmeleie og volum jekkes opp et hakk når han snakker om miljøet i Expert.

Satser på staben

– Vår største ressurs er folka våre, sier Rorgemoen og peker rundt seg i butikken.

– Alle undersøkelser vi gjør viser at vi har mange meget dyktige medarbeidere, og det er dem vi skal satse på fremover. Expert er ett lag, og som lagkaptein, dersom vi skal holde oss til sportsspråket i disse VM tider, er det min rolle å gjøre andre gode. Uttrykket ”fremst blant likemenn” har jeg sansen for. Du skal lede med eksempel, ikke bare med ord.

Det er særlig i østlandsområdet at Expert vil sette inn støtet.

– Vi skal ha flere store butikker der det bor folk, ikke minst skal vi styrke oss i Oslo og Akershus. Vi ønsker også å ha flere store butikker. Vi ser at kunden ønsker å handle i butikker som både har stort utvalg og som er fysisk store. Samtidig skal vi opprettholde rollen som faghandel. I distriktene skal vi ha en kombinasjon av stormarkeder og faghandlere.

Avhengig av volum

Det norske markedet preges av to store aktører inne forbrukerelektronikk. Men det blåser på toppen.

– Markedet for forbrukerelektronikk er krevende. Med marginene vi ser i dag er du helt avhengig av et stort volum. Vi ser også at nye aktører satser hardt for å få en del, særlig via internett.

Til tross for de krevende forholdene er Rorgemoen optimistisk når han ser inn i krystallkulen.

– Fremover vil de sterke bli sterkere, og det kommer til å være mer konsentrert omkring de store aktørene. Sannsynligvis har bransjeglidningen kommet lenger, og jeg blir ikke overrasket om vi har et par nye produkter i hyllen, sier han.

Rorgemoen ser seg rundt i butikken og utbryter

– Det er her det skjer, vettu!

Før han slår ut med armene, snur på hælen og ser inn i kameraet igjen: One team – one dream.

Powered by Labrador CMS