Europeisk markedssjef i Fitbit, Benoit Raimbault, viser fram nye Charge 3 på IFA. Foto: Marte Ottemo

NY FITBIT MED NYTT DESIGN

Fitbit viste fram sitt nyeste aktivitetsarmbånd, Charge 3, på IFA. Nytt design og nye funksjoner skal lokke helseentusiastene.

Fitbit har kommet med et nytt tilskudd i sin mest populære produktfamilie. Charge 3 har fått en kraftig oppgradering på design-siden, en større skjerm og den mekaniske knappen er fjernet.

– Vi har solgt fem millioner Charge-enheter globalt, det er vår bestselgende aktivitetsmåler og nå har den blitt enda bedre med Charge 3, sier Fitbits europeiske markedssjef, Benoit Raimbault, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Nye Charge 3 har fått større skjerm og induktiv knapp. Foto: Marte Ottemo.

Større skjerm og smartere funksjoner

Armbåndet har nå fått en fullverdig berøringsskjerm, 15 målbaserte treningsmoduser og syv dagers batteritid. I tillegg skal den ha Fitbits mest avanserte sensor- og algoritmeteknologi i én enhet.

– Vi har gjort Charge 3 mye mer premium i forhold til designet. Skjermen er større og buet, vi har lagt til en induktiv knapp som på en smarttelefon i stedet for en mekanisk knapp, og det er enkelt å bytte mellom sportsbånd og mer moterettede reimer, sier han.

Vi ser at folk vil ha mer guiding og støtte, de ønsker at vi skal hjelpe dem

Å gå fra en mekanisk til en induktiv knapp gir også mer plass til nye sensorer og større batteri. Charge 3 er nå vanntett ned til 50 meter for de som liker å svømme, og batterilevetiden er på sju dager.

– Aktivitetsarmbåndet er også blitt smartere, du får varsler om innkommende anrop, tekstmeldinger, apper som vær og kalender, og vi kommer også med en versjon med NFC og støtte for Fitbit Pay, sier Raimbault.

– Hvor viktig er accessoir-salget av ulike reimer og tilbehør for Fitbit?

– Vi deler ikke tall på hvor mye som selges, men vi har en god omsetning på accessoirer. Å kunne skifte fra sportsreimer til lær- eller metallreimer er noe våre brukere etterspør. Vi har et begrenset sortiment av tilbehør ute i butikkene hvor Fitbit selges, men mye er mer tilgjengelig på våre nettsider og i andre nettbutikker, sier han.

Vil ha mer hjelp

– Hvordan utvikler markedet for smartarmbånd og -klokker seg?

– Markedet har blitt veldig stort, men ifølge IDC er omsetningen av aktivitetsarmbånd nå flatet ut, mens smartklokker fortsatt vokser. Det er en av årsakene til at vi lanserte Versa og Ionic. Jeg tror Charge 3 er en veldig avansert aktivitetsmåler med en del smarte funksjoner, og for de som liker formfaktoren med et armbånd som er lett og har lang batterilevetid. Det er fortsatt mange forbrukere som vil ha denne type wearable fra et designperspektiv, sier Raimbault.

Fitbit mener deres app og funksjoner som guidet trening via telefonen er en av årsakene til at mange velger nettopp deres produkter. Foto: Marte Ottemo

– Hvilke nye trender gjør seg gjeldende i smart-markedet?

– Vår filosofi er å få folk til å leve sunnere ved å gi mer og mer innsikt. I mange tilfeller får du dataene, men du vil også ha noen til å tolke dem for deg. Vi ser at folk vil ha mer guiding og støtte, de ønsker at vi skal hjelpe dem, sier han.

– Hvilke nye teknologier vil bidra til det?

– Vi tilbyr allerede søvninnsikt med våre klokker og armbånd. Nå har vi fått den nye SpO2-sensoren som allerede er i Versa og Ionic, som beregner relative oksygen-nivåer i blodet. Senere i år kommer vi med en oppgradert versjon av vår søvnmåling, som gir deg ett tall på søvnkvaliteten å forholde deg til. Den vil bruke data fra SpO2-sensoren, i tillegg til puls- og bevegelsessensorene, og framover ser vi på å bevege oss inn i helsemarkedet med for eksempel overvåkning av søvnapne via sensorene, sier markedssjefen.

– Er det forskjeller mellom land på hva folk etterspør av sitt aktivitetsarmbånd?

– Det er noen ulikheter, men de er små. I Nord-Europa er man mer opptatt av aktivitet, trening og kaloriinntak, mens i sør er fokus på god søvn, redusere stress og selve designet på enheten, sier han.

– Hvordan ser du Fitbits plass i dette markedet utvikle seg, med nye konkurrenter som Samsung og Huawei på den ene siden, og sportsklokke-produsentene på den andre?

– Vi er fortsatt nummer én i dette markedet globalt. Vi er en merkevare dedikert til å hjelpe folk nå sine fitness-mål og har fem millioner aktive brukere. Vi er et fellesskap hvor folk deler sine erfaringer og mål. Og fordi vi har så mange brukere sitter vi også på svært mye data, for eksempel har vi 7,5 milliarder netter med søvn vi kan trekke veksler på. Vi jobber ikke bare med maskinvaren, men også innholdet og der har vi vår styrke, sier Raimbault.

Du kan svømme med Charge 3, som er vanntett ned til 50 meter. Foto: Fitbit.
Til toppen