Hele OBH Nordica-teamet samlet, med unntak av finansdirektør Christian Omang. Fra venstre: Jorund Nilsen, Anniken Damengen, John Lysne, Morten Knoop Sejnæs, Ann Kristin B. Hansen og Roger Wollan.

NY GIV FØR JULEHANDELEN

Det har vært store omveltninger i OBH Nordica de siste månedene, men nå er småelektronikkeksperten i mål med omstillingsprosessen.

Salgssjef Roger Wolland forteller litt om bakgrunnen for omstillingene som har skjedd:

– Vi var privat eid inntil for to år siden, da vi ble kjøpt opp av det svenske private equity-selskapet Triton, noe som medførte en god del endringer i organisasjonen. Mens vi før hadde dobbelt opp av flere funksjoner i de ulike landene, er det nå tatt ut store synergieffekter, og sist helg hadde vi nyåpning på OBH Nordicas nye nordiske hovedkontor i Stockholm, sier Wolland til fagbladet Elektronikkbransjen.

Vi skal rocke produktene, ha butikkdemonstrasjoner på steder som Mathallen og Jacobs, og aldri slutte å overraske

I Norge brukes ofte begrepet «aktiv eierkapital» som en erstatning for private equity, da disse aktørene tradisjonelt er direkte involvert i bedriftenes utvikling.

Ser på dagligvarehandelen

Det er nå Wolland og finansdirektør Christian Omang som har tatt over styringen av det norske kontoret, etter at tidligere direktør Arne Finsnes sluttet i høst.

– I de ulike landene er det salgsorganisasjoner som sitter, og vi har ikke lengre en administrerende direktør i Norge og rapporterer direkte til Danmark. Vi gjør likevel mye av markedsføringen og jobbing mot kunder lokalt. Det er såpass store forskjeller mellom de nordiske landene at det er nødvendig, sier Wolland.

OBH Nordica i Norge har også ansatt nye personer. Morten Knoop Sejnæs er ny markedsdirektør og John Lysne er ansatt som nøkkelkundeansvarlig for å se på nye kanaler for selskapet.

– Vi ser nå på muligheten for blant annet å gå mot dagligvarehandelen med en del av vårt segment, sier Lysne, og understreker at OBH Nordica har et meget bredt sortiment – fra rimelige produkter opp til semiprofesjonelle.

– Vi segmenterer kraftig på våre produkter, og har også muligheten for å lage egne produkt for enkelte kunder. Vi er i dag inne hos for eksempel Europris og Clas Ohlson, men er veldig vare for at vi ikke skal ødelegge strategien for våre andre kunder, sier Wollan.

Spesialbygger produkter

Nettopp muligheten for å produsere unike produkter for enkelte kunder, mener salgssjefen er en av OBH Nordicas store fortrinn.

– ICA i Sverige ville ha noen av våre produkter i knall rødt, da gjør vi de endringene. Og om en kunde vil ha en av våre strykjernmodeller i sort, på 1600 watt, så får vi til det også, sier han.

Det aller meste av OBH Nordicas produkter produseres i Kina, og selskapet har både kontor, kvalitetskontroll og drar rundt på besøk i landet.

– Men det er ingen av produktene som er hyllevare - vi gjør mye produktutvikling og har hele tiden innspill til prototypene vi får tilsendt. Fabrikkene får innspill fra oss hele tiden, og produktene går gjennom lange laboratorietester i Sverige og Danmark, sier Wollan.

I tillegg har selskapet også patenter på egne produkter, som Supreme-serien, Sodamaster og mer.

– Det kan ta mellom ett til halvannet år fra start til lansering av det ferdig utviklede produktet. Men om det bare er små endringer på et eksisterende produkt, så gjøres det i løpet av noen måneder, sier Wollan.

Han forteller at det også er forskjeller mellom de nordiske landene som gjør det nødvendig å lage unike produkter.

– Det selges for eksempel ikke så mange gorojern i Danmark, sier han.

– Hvor store kolli snakker man om dersom man ønsker å få et spesialdesignet produkt?

– Da må du nok bestille minst én konteiner på 20 fot, sier Wollan.

Ny markedsdirektør

OBH Nordica skal også sette enda mer fokus på markedsføringen sin, og nyansatt markedsdirektør Morten Knoop Sejnæs har planene klare.

– Vi har vært ganske tradisjonelle, og for eksempel satset mye på TV-reklame. Det skal vi fortsette med – det er ikke mange produsenter der ute som lager TV-reklame for sine enkeltprodukter lengre – men vi skal også se på nye måter å få interesse for våre produkter, sier Sejnæs.

Han nevner sosiale medier, Facebook-kampanjer og utvalgte bloggere som nye kanaler.

– Vi kan for eksempel kjøre en Facebook-kampanje og spørre kundene direkte om hvilken farge de ønsker på et nytt produkt, og la bloggere teste våre produkter. Målet er å la konsumentene ta eierskap til våre produkter, sier markedsdirektøren.

Han vil også være tilstede der OBH Nordicas produkter brukes.

– Vi skal rocke produktene, ha butikkdemonstrasjoner på steder som Mathallen og Jacobs på utvalgte produkter, og aldri slutte å overraske, sier han.

Størst på kok og stek

Salgssjef Roger Wollan sier OBH Nordica allerede har vunnet store markedsandeler, spesielt innenfor kok og stek-segmentet.

– Vår Supreme-serie av gryter og panner og Eco Kitchen gjør det veldig bra, og brukes blant annet av Hellstrøm i hans «Hellstrøm rydder opp hjemme»-program, sier han.

Med Eco-serien satser OBH Nordica på de som vil ha farger inn på kjøkkenet. Serien består av stekepanner, gryter og ildfaste former, som alle har keramisk belegg. Dette skal være svært ripebestandig og tåler høye temperaturer opp til 450 grader.

Supreme-serien kommer i en utgave i stål og en i non-stick, og har patenterte lokk med sil og helletut.

– På fredag kom også Supreme i sort med keramisk belegg inn på lager, og det blir et virkelig høyendeprodukt, sier Wollen.

Tror på kald jul

– Hva tror dere i OBH Nordica kommer til å ligge under norske juletrær i år?

– I fjor var det iskremmaskinene våre som tok helt av. Det gikk fra null til hundre på bare noen måneder. Vi solgte over 100.000 på få uker, og hadde vi hatt flere enheter inne, så hadde vi solgt 150.000 også. Vi tror at iskremmaskinen også i år vil ligge under mange trær, og har nå lansert maskinen i rosa, i tillegg til blått, sier Wollen.

Han nevner også OBH Nordicas nye vakuumeringsmaskiner og hårprodukter som andre julegavevinnere.

– Vi kommer til å være veldig synlig på TV disse to siste månedene før jul. Blant annet er sponser vi siste sesongen av Frustrerte fruer, hvor vår Bjørn Axén Slide curler er i fokus. Her har vi kjedene med oss, og folk vil se mye in-store markedsføring, i tillegg til sosiale medier og blogger, sier markedsdirektør Sejnæs.

– Og hva blir neste storsatsning fra OBH Nordica?

– Nå skal vi plukke opp hansken på filterkaffe. Det er en satsning som vi er veldig stolte av, og vi har traktet titusenvis av liter kaffe for å finne det optimale produktet, sier Wollan.

Nøkkelkundeansvarlig John Lysne skal ta utvalgte deler av selskapets produkter inn i dagligvarehandelen.
Markedsdirektør Morten Knoop Sejnæs viser fram OBH Nordicas Supreme og Eco-serie.
Det vil bli fokus på hårproduktene fra Bjørn Axén før årets julegavehandel, her viser Anniken Damengen fram «Slide curler».
Pannene i Eco-serien har keramisk belegg og kommer i mange farger.
Salgssjef Wollan har stor tro på at iskremmaskinen til OBH Nordica vil ligge under mange juletrær i år også.
Supreme-serien har det patenterte hellesystemet til OBH Nordica.
Til toppen