– Gorenje blir betraktet som trendsetter innen design. Det ønsker vi fortsatt å være kjent som, sier markedsdirektør Kristian Hansen, og viser det digitale displayet på kombiskapet i Pininfarina-serien.

Ny slovensk-italiensk familie

– Pininfarina-produktene blir det store for Gorenje i år.

Det sier Magnar Oddane, key account manager for Gorenje i Norge. Han er allerede godt i gang med markedsføringen av Gorenjes nye topprodukter som har italiensk Pininfarina-design. Den nye toppserien inneholder et to meter høyt kombiskap kjøl/frys, en innbyggingsovn med alternative topper for gass, keramisk eller induksjon, og en gulvstående komfyrmodell og en ventilator.

 

– Den nye serien blir det store for oss i år. Verdimessig vil den stå for en stor del av omsetningen vår fremover. Vi vil være meget selektive i markedsføringen av disse produktene og satser på 40 handlere, både innen kjeder og frittstående, sier Oddane. Han legger vekt på at Gorenje satser kraftig på handlerinformasjon og opplæring på de nye produktene.

 

– Den nye Pininfarina-serien ligger i det høye prissjiktet, og utstillingene hos handlerne må være topp. Strategien er å selge pakkeløsninger på design, sier han.

 

Ny generasjon design

Det er andre gang slovenske Gorenje har samarbeidet med Pininfarina om design på en serie store hvitevarer. For fem år siden introduserte Gorenje den første produktserien designet av Pininfarina, og denne serien skal ha vært en stor suksess. Det har ført til at samarbeidet fortsetter med den nye serien.

 

– Design er en av de sterkeste trendene i samfunnet i dag, og det er ingen tvil om at design spiller en stadig viktigere rolle også innen hvitevarer. Kjøkkenet er et sentralt rom i hjemmet. Det er her familien samles, og det er også en ”familietanke” i det nye Pininfarina-designet, sier Oddane.

 

Skal kjennes godt

Første generasjons Gorenje-produkter med Pininfarina-design med friske farger som kom i 2000 laget et aldri så lite sjokk i den etablerte hvitevareverdenen, der hvitt og stål var fremherskende ”farger”. Nå har italienerne roet seg. Den nye serien er tilbake med stålflater ispedd spennende felter med svart og klarglass.

 

– Den nye Gorenje-familien skal kjennes godt for brukerne. Vi har satset på et konsept som er en totalløsning av hvitevarer. Nå er folk mer vant til sterke farger og bruker det andre steder på kjøkkenet enn på hvitevarene. Derfor kommer den nye serien i mer tradisjonelt materialvalg. Jeg tror vi har gjort en god jobb med dette, sier markedsdirektør Kristian Hansen hos Gorenje Skandinavien AS.

 

Gorenjes skandinaviske hovedkontor ligger i København. Hansen karakteriserer den nye serien som en god blanding av moderne teknologi og stål.

 

– Kan man skille designproduktene fra ulike fabrikanter når mange av produktene er så like som nå?

 

– Jeg er enig i at det er vanskeligere å skille. Men vi har undersøkelser som viser at Gorenje av mange blir betraktet som trendsetter innen design. Det ønsker vi fortsatt å være kjent som, sier Hansen.

 

Til toppen