NY SMARTMOBIL FOR ELDRE

Doro lanserer sin tredje smarttelefon på IFA-messen, og nå er alarmknappen tilbake.

Publisert Sist oppdatert

Det svenske selskapet har spesialisert seg på enkle telefoner rettet mot en eldre målgruppe siden 2007, og markedet deres vokser stadig.

Antall eldre øker

Mange eldre føler seg utsatt, og er man ute og går og kjenner man får problemer med helsen, er det behagelig å vite at man har en alarmknapp

Frem til 2060 vil vi se nesten en fordobling av antall nordmenn over 67 år, fra 0,8 millioner til 1,5 millioner ifølge prognoser fra Statistisk sentralbyrå. Og de eldre vil også over på smarttelefon-bølgen.

– 810 er jo lillebror i smart-sortimentet i dag, men her hadde vi ikke en egen dedikert alarmknapp på baksiden. Det ser vi mange har savnet, og den er nå tilbake i Liberto 820. Mange eldre føler seg utsatt, og er man ute og går og kjenner man får problemer med helsen eller føler seg usikker på omgivelsene, er det behagelig å vite at man har en alarmknapp, sier Johnny Davou, nordisk salgsansvarlig i Doro, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Den nye smartmobilen har blant annet en løsning for fjernstyring, hvor et yngre familiemedlem kan gå inn via sin egen mobil og sjekke at lyd er skrudd på, fikse epostoppsett, øke lysstyrken på skjermen og så videre.

– Men de kommer ikke til private ting som bilder og filer, sier Davou.

Hører bedre

Det er også veldig mange seniorer som har høreapparat, og de kan ikke bruke en vanlig smartmobil helt uten videre. Men 820 har da HAC – hearing aid compatability – som gjør at mobilen snakker direkte med høreapparatet ditt. Du behøver dermed ikke å koble til en egen kabel eller liknende.

Selve mobilen er utviklet og designet i Sverige, hvor Doro har sitt hovedkontor, mens programvare-teamet sitter i Paris og lager det spesielle designet basert på Android. Telefonen kommer med en egen stor ladestasjon, slik at den ikke skal gå tom for strøm.

I monteren på IFA viser Doro også fram flere telefoner, både 3G og 2G-modeller og de nye feature-telefonene.

– Fortsatt er jo sistnevnte en stor del av businessen vår, men vi utvikler oss sammen med våre kunder og mange av dem begynner nå å kreve smarttelefoner. De vil lese Aftenposten, sjekke Facebook for å se hvordan det går med barnebarna, sier han.

Powered by Labrador CMS