Nordisk salgssjef Michael Birkholm i Candy Hoover viser fram selskapets relanserte smart-løsning. Foto: Marte Ottemo

NY STRATEGI FOR CANDY HOOVER

Hvitevarespesialisten er tilbake på IFA, og viser fram sin nye ledelse og strategi for framtiden.

– Dette er første gangen vi er tilbake på IFA siden 2002, og viser fram vår nye strategi for hvordan vi skal drive framover. Vi var lenge den eneste hvitevareprodusenten som ikke var her, og den nye ledelsen og strategien for framtiden er enklere å vise ved å være her, sier Michael Birkholm, salgssjef i Candy Hover Nordic.

 

Leilighetene blir mindre og det bor færre folk i dem. Det gjør noe med folks behov

Sparer strøm på støvsuging

Birkholm forteller at Candy Hoover nå fokuserer kraftig på energimerking, blant annet på støvsugere.

– Vi har en hel serie både med og uten pose med A++++. Poseløse støvsugere er på sterk frammarsj i hele Europa, men i Norden går det ikke så raskt selv om vi ser en framgang også her. Vi har fire serier med A++++, og det bygger vi på hele tiden, sier han.

På vask har Candy Hoover også en ny serie, Extreme.

– Den heter Extreme fordi den utfordrer grensene på kapasitet og lyd, sier Birkholm.

Hvitevareselskapet har utviklet maskiner som har litt andre mål enn standard i bransjen.

– Leilighetene blir mindre og det bor færre folk i dem. Det gjør noe med folks behov, og vi har allerede vår slim-serie på markedet i Norge i dag. Mange ser på slim som et nisjeprodukt, men ser man på statistikk i Norge og Danmark, så består nesten 70 prosent av alle husstander én eller to personer. På et lite bad kan du få en vaskesøyle som bare er 50 cm, men hvor du har full vask og tørke-kapasitet, sier salgssjefen.

Candy Hoover viser også fram en ny serie smale oppvaskmaskiner.  De har 11 kuverter i kapasitet, med en bredde på kun 45 cm. Det er en størrelse som blir solgt mer av til mindre leiligheter, sier Birkholm.

 

Relanserer smart-løsning

Tilbake til støvsugermarkedet, så har Candy Hoover flere nyheter.

– Første kvartal neste år kommer vi med ledningsløse støvsugere, men med en klassisk formfaktor. Disse har to batterier, slik at du kan bytte om du går tom for strøm. Driftstiden på både pose og poseløse er på rundt 30 minutter, men de kommer med to batterier så du kan bytte, sier han.

Birkholm sier stick-markedet har virkelig boomet i hele Europa, med en vekst på 16 til 20 prosent, og mye av årsaken er at batteriene er blitt mye kraftigere.

– Vi lanserer en maskin med 32,4 volt, det gir en driftstid på opptil to timer, sier salgssjefen.

Carsten Nederup kom inn som ny nordisk direktør for Candy Hoover 1. august, men har vært lenge i bransjen, blant annet i Gorenje og Whirlpool. Han forteller at selskapet nå relanserer sin wifi-løsning.

– Vi kom med funksjonaliteten allerede for to år siden, og hatt produkter ute siden den tid. Men når man er først ute med ny teknologi, som en liten aktør på det nordiske markedet, så er det vanskeligere å få budskapet ut. Nå ser vi at markedet er mer moden og vi har fått NFC-støtte for enklere kommunikasjon mellom maskinene og folks mobiltelefon, sier nordensjefen.

Candy Hoover ser at leilighetene blir mindre, og færre folk bor i dem. Det gjør selskapets slim-modeller populære. Foto: Marte Ottemo
Candy Hoover viste fram flere nye formfaktorer på støvsugersiden under årets IFA. Foto: Marte Ottemo
Til toppen