NY TOPPMODELL FRA JURA

Den nye Jura Z6 har fått kortere ventetid på melkebaserte kaffedrikker, bedre espresso-teknikk og forenklet rensing av melkebeholderen.

Publisert Sist oppdatert

Det sier salgskonsulent i den norske Jura-distributøren Black Cat, Lars Røst Christoffersen, til fagbladet Elektronikkbransjen under årets IFA-messe.

– Dette er en helt ny maskin med mange nye funksjoner, som vil komme på det norske markedet i løpet av høsten, sier han.

Kollega Elke Schenker-Feigl fra Jura Sveits sier Z6 er høydepunktet i selskapets line-up for 2015, og maskinen er allerede i salg i de tysktalende markedene.

Dessverre ser vi at stadig flere faghandlere forsvinner, og de store elektronikkjedene tar over. Det er litt synd, men det er sånn det er

Enklere melk

– Z6 har fått en nye pulsbasert ekstraheringsprosess som vi kaller PEP, som trykker vannet gjennom kaffen i korte pulser, i stedet for ett langt drag. Det gir kaffen og vannet mer til å mikse seg og trekke ut smak og aroma, noe som er spesielt viktig for espresso og ristretto, sier Schenker-Feigl

Jura har også forbedret melkeskummeren i den nye maskinen.

– Før måtte du manuelt skifte fra varm til kald melk, men Z6 gjør dette nå automatisk så du slipper å vente på kaffe latten din. Du kan også selv bestemme hvilken temperatur du ønsker på melken, og selve rensingen av melkesystemet er kraftig forenklet, sier hun.

Blant de andre nyhetene er et intelligent vannfilter som kommuniserer med maskinen, slik at den vet om det er fjernet eller trengs å byttes.

– Maskinen er også veldig kompakt, og du kan gjøre alt fra fronten – skifte bønner, fylle vanntanken og så videre, så den er også praktisk i et mindre kjøkken, sier Schenker-Feigl.

Som med de fleste av Juras kaffemaskiner er ikke prisen i laveste enden av spektrum, veiledende i Norge kommer til å ligge rundt 27.000 kroner.

– Vi ser veldig fram til Z6en kommer, vi tror den vil ha en god kundebase i Norge, gjerne folk som allerede har Z5, Z7 eller Z9. Den vil også passe inn i enkelte små- og mellomstore bedrifter, som advokatkontor, eiendomsmeglere eller trendy frisørsalonger, sier Christoffersen.

– Hvordan har det norske markedet for kaffemaskiner utviklet seg det siste året?

– Vi ser helt klart at fullautomatiske maskiner vokser. I Norge ser vi at folk har gått fra kapselmaskinene til mindre automatiske maskiner, og vi håper nå å konvertere noen av disse til Jura. Det er mye potensial, men selvsagt en utfordring med en økonomiske situasjonen i Norge for tiden, sier salgskonsulenten.

Faghandlerne faller

– Det er ikke de billigste maskinene dere selger?

– Vi har 15 modeller på det norske markedet, som varierer i pris fra 7.500 til 46.000 kroner. Jura har en lojal kundegruppe som er villig til å legge mer penger på bordet for kvalitet og design. Førstegangskjøpere er litt mer skeptiske, men vi ser nå at Juras rykte som kvalitetsmerke sprer seg, sier han. 

– Hvordan jobber dere med merkevaren i Norge?

– På hjemmemarkedet har vi gjerne hatt faghandel-butikker som selger våre produkter, det har vært en del av strategien. Vi ser etter folk som setter pris på en spesifikk merkevare og lærer seg å selge denne, sier Christoffersen.

Han sier det per i dag er rundt 10 butikker i hele landet som fører selskapets maskiner, fra Oslo til Sørlandet, Bergen, Stavanger, Sandnes, Harstad og Tromsø.

– Dessverre ser vi at stadig flere faghandlere forsvinner, og de store elektronikkjedene tar over. Det er litt synd, men det er sånn det er. Vi prøver å jobbe med de som ønsker å være en spesialfaghandel, og sørge for at de får Jura-utstilliniger, produkter og opplæring – kanskje til og med en shop-in-shop-løsning, sier Christoffersen.

Tyskspråklige land har tradisjonelt vært kjernemarkedet for Jura, hvordan jobber dere med å utvide dette?

– Vi er i dag til stede i 11 land, hvor de mest etablerte er Tyskland, Østerrike og Nederland. I de fleste andre markeder går vi gjennom eksklusive distributører som Black Cat.

Powered by Labrador CMS