Stian Amdal, salgsansvarlig i Asus Norge, viser fram selskapets PadFone, en to-i-ett mobil og nettbrettløsning.  Foto: Marte Ottemo

NYE FORMER FRA ASUS

PC-produsenten ser endringene i bærbarmarkedet som en mulighet til å teste ut nye formfaktorer.

Det har vært snakket mye om PC-ens død i kjølvannet av nettbrettenes salgssuksess, men på Asus’ stand under Euronics kompetansedager tror nye nye formfaktorer vil forandre markedet.

 

I volum er kanskje 50 prosent av salget av våre bærbare med trykkfølsom skjerm. På fokusproduktene er fort i 90-95 prosent

Viktigste verktøy i hverdagen

– PC-salget er i endring, men det kommer fortsatt til å selges mange maskiner. PC-en er det viktigste verktøyet folk har i hverdagen, mens nettbrettet fortsatt brukes mer til underholdning, sier Stian Amdal, salgsansvarlig i Asus Norge til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han mener ny teknologi, nytt design og det faktum at folk forventer kraftigere og mer sporty PC-er vil gjøre at PC-markedet ikke forsvinner.

– I tillegg har vi med på standen noen nyvinninger som Asus PadFone, som er en telefon og nettbrett i ett. Alt innhold og maskinvare ligger på telefonen, mens dockingen er skjerm og ekstra batteri. Da får du både et Full HD-nettbrett og en smarttelefon, sier han.

Hvordan har responsen fra kjedene vært på PadFone?

Vi har ikke noe operatøravtale på PadFone i Norge ennå, så volumet er foreløpig ikke stort. Men det finnes et nisjemarked, vi tømmer lageret hver gang vi får inn nye produkter så etterspørselen er der. I resten av Norden har vi operatøravtaler og selger et greit volum, sier Amdal.

Er norske operatører litt konservative?

– Dette er den eneste løsningen i sitt slag, så vi mener noen av operatørene burde vært med litt tidligere. PadFone kunne vært med på å differensiere en operatør fra de andre på noe annet enn bare pris. Alle smarttelefoner ser jo stadig likere ut, så det er nok en plass for dette produktet også, sier han.

På PC-siden har Asus med seg både helt nye og videreutviklede modeller.

 

Hybrid og trykkfølsom

Spesielt trekker Amdal fram hybridløsninger hvor du får både et fullverdig nettbrett og PC i ett.

– Det er den veien PC-markedet går, du får et produkt som kan brukes til mye mer enn før, sier han.

Også på de klassiske bærbare satser Asus på trykkfølsomme skjerer.

– I volum er kanskje 50 prosent av salget av våre bærbare med trykkfølsom skjerm. På fokusproduktene er fort i 90-95 prosent, og markedet modnes raskt, sier Amdal.

Til toppen