Elkjøp Express-butikkene på landets kjøpesentre har fått nytt fokus og design, og blir nå til telekomspesialisten Elkjøp Phonehouse. Foto: Elkjøp/Joakim Mangen
Elkjøp Express-butikkene på landets kjøpesentre har fått nytt fokus og design, og blir nå til telekomspesialisten Elkjøp Phonehouse. Foto: Elkjøp/Joakim Mangen

NYE TELEFON-BUTIKKER

Elkjøps Express-butikker får ny profil og gjenoppstår som «Phonehouse». Kjeden sier de nå skal satse ytterligere innen telekom.

Elkjøp tar sats innen mobilmarkedet i Norge. Alle kjedens 22 Express-butikker gjennomgår nå en forvandling og skifter navn til Elkjøp Phonehouse.

 – Med denne nysatsningen tar vi ytterligere steg innen telekom, sier direktør Jaan Ivar Semlitsch.

Vi ønsker å bedre lokasjonene på noen av de plassene vi allerede er, og vi er alltid på jakt etter nye attraktive steder der vi kan møte våre kunder

 

Tilbehøret er med

I tillegg til mobiltelefoner skal butikkene også ha et bredt utvalg av varer som nettbrett, aktivitetsarmbånd, hodetelefoner og smartklokker.

– Mobiltelefonen blir stadig viktigere for oss nordmenn, og hos Phonehouse skal vi gi kundene våre mobilekspertise akkurat der de ferdes til daglig, i sentrumsnære områder og på kjøpesentre. De nye butikkene vil ha et enda bredere utvalg enn før med løsninger og produkter fra en rekke ulike merker og operatører, samt kunnskapsrike ansatte som virkelig kan mobiltelefoni. Prisene vil selvsagt være like lave som i våre større varehus, sier administrerende direktør i Elkjøp Nordic, Jaan Ivar Semlitsch.

– Både Netcom og Telenor har det siste halvannet året tatt grep og gått direkte inn med egne butikker på nettopp kjøpesentre og i bynære områder. Er dette et grep for å konkurrere bedre med operatørenes retail-ledd?

– Uavhengig hva andre aktører gjør er det viktigste for oss alltid å se på hva kundene våre ønsker. Mens markedet for telekom har slitt noe den siste tiden har vi hatt meget hyggelig vekst innen dette segmentet, og når nordmenn velger oss i den grad de gjør er det bare rett og rimelig at vi gir dem enda mer mobilt innhold og en enda bedre tjeneste. Denne nye satsningen gir i tillegg ekstra god kundebehandling fra både oss i Elkjøp og fra operatørene. Phonehouse-butikkene tilbyr et større sortiment enn operatørene, så vi fyller også en annen rolle, sier Semlitsch til fagbladet Elektronikkbransjen.

 

På plass i Sverige

I vårt naboland Sverige har man allerede fått på plass de nye Phonehouse-butikkene og i Norden totalt vil det nå finnes 130 ulike lokasjoner.

– Elkjøp selger 2,5 millioner mobiltelefoner årlig, og mens telekom-markedet generelt har slitt den siste tiden har vi opplevd en utrolig vekst. Samtidig vet vi at mange nordmenn syns ny mobilteknologi kan være vanskelig og gjerne vil ha kyndig hjelp av spesialister. Phonehouse-butikkenes beliggenhet og tilgjengelighet vil gjøre det enkelt og kjapt å få slik hjelp, sier Semlitsch.

– Vurderer dere å starte flere Phonehouse-butikker utover de Express-butikkene som blir rebrandet nå?

– Ja, det gjør vi, både i Norge og Sverige. I tillegg ser vi også på muligheten for å introdusere konseptet til Danmark og Finland. Samtidig ønsker vi å bedre lokasjonene på noen av de plassene vi allerede er, samt at vi alltid er på jakt etter nye attraktive steder der vi kan møte våre kunder.  

– Hvordan vil kundene merke at de er på en Phonehouse-butikk ifht å handle mobilen på en «vanlig» Elkjøp?

– Målet er at kundeopplevelsen skal være den samme uansett hvor man velger å handle, samtidig som vi nå skal bli enda flinkere til å dyrke frem spesialistkompetanse i Phonehouse-butikkene. Dette kan også ende opp med å gi enda mer læring innen telekom for hele Elkjøp-systemet. Noen ganger vil kunden velge Elkjøp Phonehouse i et kjøpesenter mens de en annen gang ønsker å besøke et av våre store Elkjøp-varehus. Det kunden uansett skal være 100 prosent sikker på er at de gjør en god handel og at prisene i de nye Phonehouse-butikkene er like lave som i varehusene, avslutter Elkjøp-sjefen.

Til toppen