Motorolas nye flaggskipmodell Edge+ har fått et hovedkamera med en 108 megapiksler stor sensor. Foto: Motorola

NYTT FLAGGSKIP FRA MOTOROLA

Motorola har vært mest kjent for sine prisgunstige mobiler, men tar steget opp i toppklassen med Edge+.

Motorola lanserte i slutten av mars to nye mobiltelefoner, og med toppmodellen Motorola Edge+ vil selskapet konkurrere i toppsjiktet blant markedets mobilmodeller.

– Motorola har vært mest kjent for gode spesifikasjoner til en fornuftig pris, er den strategien endret med lanseringen av Edge+?

Peter Lundkvist, nordisk markedssjef i Motorola, håper å få på plass en dedikert Motorola-organisasjon i Norge i løpet av kort tid. Foto: Lenovo.

Satser på kresne nordmenn

– Det stemmer, men det ligger i vår DNA å levere svært konkurransekraftige produkter til en rimelig pris, og det kommer vi til å fortsette med. Vi slipper ikke visjonen om å være ”King of Midrange», men i stedet velger vi å legge til en ny produktserie innen segmentet for flaggskiptelefoner. Nye Edge Family har toppspesifikasjoner og kan sidestilles med andre flaggskipmodeller på markedet, og overgår i visse tilfeller konkurrentenes modeller. Fortsatt er prisen ganske fornuftig selv på vårt flaggskip, sier Peter Lundkvist, nordisk markedssjef i Motorola, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Flaggskipmodeller har en stor andel av salget og er et viktig segment for å matche den kresne nordiske, og spesielt norske, konsumenten

– Nordmenn er kjent for å gjerne handle toppmodeller når de kjøper ny mobil, hvordan tror dere lanseringen av Edge+ vil påvirke Motorolas salgstall i Norge?

– Flaggskipmodeller har en stor andel av salget og er et viktig segment for å matche den kresne nordiske, og spesielt norske, konsumenten. Edge-familien bidrar til at vi i Motorola bredder vår produktportefølje, og vi håper selvsagt at det skal gi økt framgang på det norske markedet, sier Lundkvist.

5G-støtte og stor skjerm

Nye Edge+ kjører på Qualcomms Snapdragon 865-prosessor, og har 5G-støtte for både mmWave- og sub-6 GHz-frekvenser.

Mobilen har fått en 6,7 tommer stor skjerm som går nesten 90 grader rundt begge sider av telefonen, i et 21:9-format og med støtte for HDR10+ og 90Hz oppdateringsfrekvens.

De buede skjermkantene lyser opp for å vise batteriladingsstatus, innkommende anrop, alarmer og varslinger fra andre siden av rommet. I nye Moto Gametime kan spillere snu telefonen sideveis og bruke to ekstra, tilpassbare knapper på den øverste kanten av skjermen for konsoll-lignende spilling med fire fingre.

Motorola sier også de har pakket de kraftigste og mest høylytte stereohøyttalerne i en smarttelefon og bruker lydjusteringsteknologi fra Waves, som brukes av innspillingsstudioer, lydteknikere, musikk-, film- og TV-produsenter og -kringkastere.

Lillebror Motorola Edge ser ganske så lik ut som Edge+, men har fått noe nedskalerte spesifikasjoner. Foto: Motorola.

Kamerasystemet i Edge+ er et hovedkamera med 108 megapikslers sensor, Motorola hevder er den høyeste oppløsningen noensinne i en smarttelefon. Quad Pixel-teknologi skal sørge for at sensoren har fire ganger høyere lyssensitivitet, og telefonen har i tillegg et åtte megapikslers telefotoobjektiv og et 16 megapikslers ultravidvinkelobjektiv. Frontkameraet er på 25 megapiksler, og Motorola sier Edge+ også tar video med 6K-oppløsning.

For å sørge for at batteriet holder til både spilling og filming har selskapet pakket inn et 5.000 mAh batteri, noe Motorola hevder er det største batteriet i en 5G-telefon på markedet i dag. Prisen på selskapets toppmodell vil være 12.000 kroner.

For de som ikke vil åpne lommeboken fullt så mye, kommer Motorola også med modellen Edge, en 5G-modell med den samme skjermen og lydopplevelsen som på Edge+. I stedet har selskapet spart litt på prosessorkraften med Qualkomms Snapdragon 765-brikke, batteriet er på 4.500 mAh og kamerasystemet er nedskalert noe til et 64 megapikslers hovedobjektiv, 16 megapiksler ultravidt objektiv og et megapikslers telefotoobjektiv. Lillebror-modellen vil koste rundt 7.000 kroner.

Får norsk organisasjon

– Hvordan jobber Motorola mot det norske markedet?

– Vi er en nordisk organisasjon med Oscar Thunström som nordisk general manager, og meg selv som nordisk markedsansvarlig. Vi har lokale salgsorganisasjoner i Sverige, Danmark og Finland, og i løpet av kort tid også i Norge. Motorola jobber generelt alltid med en sterk lokal organisasjon og nærvær, sier Lundkvist.

– Det norske markedet er dominert av to-tre større aktører, hvilke ambisjoner har Motorola når det kommer til markedsandeler?

Vårt håp er å i løpet av kort tid være på plass med dedikert Motorola-personell lokalt i Oslo

– Denne typen dominans har funnes i flere år, i litt ulike konstellasjoner. I de siste årene ser det ut som den nordiske konsumenten har valgt å stole på flere varemerker, noe som åpner opp for flere aktører deriblant Motorola. Våre ambisjoner er å vokse oss sterke og samtidig fortsette å levere innovasjon som for eksempel den ikoniske nye Razr, og samtidig tilby høy kvalitet til fornuftige priser fra innstegsmodeller til flaggskipene. Vi skal jobbe med å øke vår synlighet, og å nå topp tre på Android. Det blir spennende å se de neste to-tre årene hvor vi havner når det gjelder markedsandeler, sier markedssjefen.

– Hvordan jobber Motorola i Norge, er det en dedikert avdeling med egne ansatte eller faller dere inn under Lenovos organisasjon?

– Vi i Lenovo jobber som «ett Lenovo», og har et tett samarbeid mellom de ulike grenene av virksomhetene i hele Norden, også i Norge hvor Lenovo står svært sterkt, ikke minst i B2B-segmentet. I dag jobber Motorola på det norske markedet via vårt dedikerte personell i Stockholm og København. Vårt håp er å i løpet av kort tid være på plass med dedikert Motorola-personell lokalt i Oslo, sier Lundkvist.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2020, som ble distribuert 22. juni. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen