Sondre M. Naper (f. v.) i Sony Norge, Frode Sortland og Ørjan Fosse i Servicekompaniet AS i resepsjonsområdet ved det nye verkstedet i Tvetenveien i Oslo.

NYTT HOVEDVERKSTED FOR SONY

Servicekompaniet i Bergen har åpnet en avdeling i Oslo som nå er hovedverksted for Sony i Norge.

– Vi går litt motstrøms i disse tider, og ser mulighetene som ligger i servicebransjen. Dessuten har vi Sony som en solid støttespiller, og vi ser positivt på fremtiden. Det er en lav feilprosent på Sony-produktene, men volumene gjør at det er god butikk å utføre service på disse, sier daglig leder Frode Sortland.

 

Servicekompaniet tar over som hovedverksted for Sony etter Serviceavdelingen AS, som etter 20 år valgte å si opp serviceavtalen med Sony Norge. Serviceavdelingen selger fortsatt Sony-produkter i butikken sin i Nedre Kaldbakkvei og ved Sony Center Lillestrøm.

 

– Vi er glade for at vi nå er blitt Sonys hovedverksted, sier Sortland.

 

– Det er viktig å få med at vi er et frittstående verksted, men det er klart vi er tett knyttet til Sony, sier faglig leder Ørjan Fosse.

 

Fosse og Sortland er medeiere i selskapet sammen med Detaljpartner AS, som driver Sony Center-butikkene i Bergen (2), Oslo (3), Stockholm (2) og Malmø. Oddvin Hornnes, som er hovedaksjonær i Detaljpartner AS, er også styreleder i Servicekompaniet AS.

 

Dugnadsarbeid

I forbindelse med åpningen av verkstedet i Tvetenveien i Oslo har flere på eiersiden tatt et tak i dugnadsarbeidet.

 

– Vi har brukt håndverkere også, men har selv blant annet stått for maling, strekking av kabler, montering av møbler og arbeidspulter med trykkluft og nettverk, montert kjøkken, vasket, ryddet og montert hyller, forteller Sortland og Fosse.

 

De to kommer til å pendle mellom Oslo og Bergen i forbindelse med oppstarten. Med seg på laget i Oslo har de tre teknikere og en læring som tidligere var ansatt i Siggerud Proservice AS.

 

– Vi har overtatt kundene, de ansatte og utstyret til Siggerud Proservice, og er glade for at vi har fått med oss så kompetente personer på laget, sier Sortland.

 

– Sony ønsket en sentrumsnær beliggenhet. Hovedsakelig vil vi ta oppdrag fra Sony, samt kundene fra Proservice - blant annet alt fra Mono, Electrocompaniet og Dynamic precision. Vi er medlem i Elecso-kjeden og vil ta en del oppdag derfra, men kommer til å konsentrere oss om et mindre antall merker og de tingene vi er gode på, sier Sortland.

 

700 kvadratmeter

Avdelingen i Tvetenveien er med sine 700 kvadratmeter over dobbelt så stor som avdelingen i Strandgaten i Bergen, der det er fire teknikere og en lærling.

 

– Oppnår dere stordriftsfordeler med to avdelinger?

 

– Ja. I Bergen er vi spesialister på kameraer som er en hovedproduktgruppe for oss. Vi er de eneste som utfører garantireparasjoner på Sonykameraer i Norge, og har mulighet til å sende service internt mellom avdelingene, sier Fosse.

 

Han og Sortland er fornøyd med utformingen av lokalene i Tvetenveien.

 

– Vi får en bra flyt i lokalet, med vareheis for de større produktene. Lokalene og logistikken er slik teknikerne ønsker det, sier de to.

 

– Hva betyr Elesco-kjeden for dere?

 

– Elesco er en medvirkende årsak til at vi er kommet inn hos både leverandører og handlere. Samtidig har vi bidratt gunstig for Elesco siden vi representerer et visst volum, sier Sortland.

 

– Det er også viktig for oss at vi er en del av et større faglig miljø, siden Elesco består av 33 verksteder, sier Fosse.

 

Sondre M. Naper er serviceansvarlig i Sony Norge, med tittelen Nordic dealer relationship manager i Sony Nordic. Han forteller at Sony trengte et nytt hovedverksted i Oslo da Serviceavdelingen AS la ned sin servicevirksomhet.

 

– Vi tok kontakt med Servicekompaniet som vi har mange års erfaring med fra Bergen, der de har gjort en fremragende jobb. Vi synes det var naturlig at det var de som fikk mulighet til å ta driften videre i Oslo, sier Naper.

 

– Hvor stor del av Sonyreparasjonene blir gjort via Servicekompaniet?

 

– En forholdsvis stor andel. Vi har også avtaler med blant annet Infocare og Elesco-kjeden, men Servicekompaniet er hovedverksted i Norge.

 

Serviceteknikerne Kjetil Barli Schaug (foran) og Sebastian Alonzo Cuellar i de nyoppussede lokalene til Servicekompaniet i Oslo. De to var tidligere ansatt i Siggerud Proservice.
Øystein Kolstad har nettopp tatt fagbrevet som servicetekniker etter å ha vært lærling ved Servicekompaniet i Bergen. Nå er han ansatt ved avdelingen i Oslo, og skal sørge for å overføre rutinene fra Bergen.
Fra venstre Audun Mæland (Sony Center Bergen), Trond-Bjarte Sandal (Sony Center Stockholm), Oddvin Hornnes (styreleder og daglig leder i Detaljpartner AS) og Christian Skyrud Uhre (Sony Center Oslo) er alle medeiere i Detaljpartner AS, som også er inne på eiersiden i Servicekompaniet AS. Hornnes er styreleder i Servicekompaniet.
Faglig leder Ørjan Fosse trives godt med et Sonykamera mellom hendene, her en DSCW55.
På åpningsdagen var hyllene ved Servicekompaniets avdeling i Oslo fortsatt tomme. Dagen etter sto 140 serviceoppdrag klare.
Tor Helge Husevold har nå gått inn i Servicekompaniet, etter 22 års drift av Proservice på Siggerud. – Vi ser frem til å få en litt større faglig bredde, sier Husevold.
Til toppen