– Siemens satser sterkt på å holde lederposisjon innen innbyggingsprodukter, sier nordisk presseansvarlig Katrin Ohlander og BSHs nordiske sjef Michael Steinle.

NYTT KJØKKEN HVERT 14. ÅR

Folk i Norden bytter kjøkken hvert 14. år. I snitt koster disse 76.000 kroner, av disse går 20.000 til hvitevarer.

Mens antall husstander i Danmark og Finnland har holdt seg nesten stabilt de tre siste årene, har den vokst med 18 prosent i Norge og ni prosent i Sverige. Da er ventet vekst i 2008 tatt med i beregningen. Den gjennomsnittlige størrelsen på kjøkkenet i Norden er 13 kvadratmeter, og levetiden på kjøkkeninnredninger er i gjennomsnitt 14 år. Prisen på et nytt kjøkken inkludert store husholdningsapparater ligger nå på cirka 76.000 kroner. Cirka 20.000 kroner av dette er investering i store husholdningsapparater.

 

– 50 prosent av de som kjøper ny kjøkkeninnredning, velger flatpakkede skap. Fire av ti i Norden vil kjøpe nytt kjøkken hos Ikea, sier Michael Steinle, nordisk sjef for BSH Husholdningsprodukter.

 

Steinle snakket til norske selgere av kjøkkeninnredning på en stor konferanse felles for Norden og Baltikum, i forbindelse med utstillingen Eurocucina i Milano.

 

 

 

Stål inn, aluminium ut

– Vi mener at det er fornuftig å utvikle egne konsepter på slike produkter, som bør være spesielle både med hensyn til konstruksjon, markedsføring og salgsaktiviteter, sier Steinle.

 

En undersøkelse BSH har gjort sier at de som selger kjøkkeninnredning og husholdningsapparater bør være lydhøre for både menn og kvinner i salgsprosessen. Kvinner går ofte først alene til forretningene for å se på produktene og viser stor interesse for design og praktiske løsninger. Mennene, som kommer senere inn i prosessen, har mer fokus på teknologi, kostnader og praktiske detaljer. Undersøkelsen viser ellers at det er store variasjoner i valg av kjøkkenløsninger innen ulike land.

 

 

 

Tredje størst

 

 

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.4/2008

 

 

 

 

 

Til toppen