Salgsdirektør Mikkel Alme i Elkjøp og daglig leder Gunhild Stordalen i GreeNudge. Foto: Elkjøp

ØKT SALG AV MILJØPRODUKTER

En av ti valgte mer energieffektive tørketromler etter at Elkjøp ga kundene bedre informasjon om strømkostnadene.

Dette kommer frem i et forskningsprosjekt gjennomført av miljøstiftelsen GreeNudge, Cicero Senter for klimaforskning og elektronikkjeden Elkjøp. De har funnet ut at informasjon om livstidskostnader påvirker kundene til å velge mer energieffektive hvitevarer.

Studien ble gjennomført i Elkjøps seks megastores, og omfattet tørketromler og kombiskap. Ifølge en pressemelding ble informasjonen gitt på to måter: merkelapper som viste strømkostnaden, og opplæring av selgerne til å vektlegge strømkostnadene ovenfor kundene. For å finne ut hva som fungerer best ble begge metodene testet, både hver for seg og sammen.

Best effekt i starten

Den største effekten ble oppnådd i butikkene som fikk både merking og opplæring. Her var effekten i snitt 5 prosent redusert energiforbruk på tørketromlene som ble solgt. Dette tilsvarer at 10 prosent av kundene i stedet for å kjøpe en gjennomsnittlig tørketrommel velger den aller mest effektive tørketrommelen, heter det i pressemeldingen.

Effekten var størst i begynnelsen (12,5 % de første to månedene), og forsvant mot slutten. I butikkene som kun fikk opplæring ble det observert en noe mindre, men jevnere gjennomsnittlig effekt på 4 prosent. I butikkene som bare fikk merking var det ingen nevneverdig effekt.For kombiskap ble det ikke observerte noen effekt.

Elkjøps seks megastores ble inn i tre grupper. Lørenskog og Skien fikk merkelapper, ved Ullevål og Kristiansandfikk selgerne opplæring og på Slependen og i Fredrikstad ble det både gitt opplæring og brukt merkelapper. Elkjøps øvrige varehus ble brukt som kontrollgruppe.

Elkjøp viderefører arbeidet

– Dette er et glitrende eksempel på at atferdsforskning kan brukes til å utvikle merkeordninger og tilpasset informasjon som tjener både kundene og miljøet. Studien har en trippel vinn; kundene og klimaet er vinnere, sammen med Elkjøp - som hjelper kundene sine å velge rett - både for sin egen lommebok og klimaet, sier Gunhild Stordalen, daglig leder i GreeNudge, i pressemeldingen.

GreeNudge ble stiftet våren 2011 av Gunhild og Petter A. Stordalen, og skal initiere, finansiere og promotere forskningsprosjekter som kombinerer adferdsforskning og klimatiltak.

– Elkjøp har som ambisjon åå gi kundene solid kunnskap om produktene slik at de kan ta valg de blir fornøyd med. Motivasjonen for vår deltakelse i studien var at dersom forsøket lykkes med å stimulere til salg av mer energieffektive produkter, så kan vi hjelpe forbrukere til å spare penger – og samtidig redusere miljøproblemer og strømforbruk. Det ser vi at det gjør, og det er vi veldig glade for. På bakgrunn av funnene i studien har vi derfor satt i gang omfattende kursing i energiforbruk for avdelingsledere, varehussjefer og selgere i hele Norden. I tillegg forbedrer vi informasjonen om energiforbruk og pris i varehusene våre, sier kommunikasjonssjef Åshild Indresøvde i Elkjøp Nordic i pressemeldingen.

Til toppen