Sodastream: Pontus Norberg (t. v.) og Hans Jørgen Kopperud håper mange serverer juledrikke tilberedt på en av deres brusmaskiner. Foto: Tore Skaar.

ØKT TRAFIKK I BUTIKKEN

– En viktig grunn til å avtale med oss er at det generer økt kundetrafikk til butikken.

Det sier Pontus Norberg, salgssjef i Empire Norway AS, firmaet som importerer Sodastream-produktene til Norge. Sodastream er et gammelt navn på utstyr for hjemmelaget mineralvann. Merket forsvant fra det norske markedet på 80-tallet, men ble relansert i 2006. Først i 2008 kom firmaet skikkelig i gang med distribusjonen på det norske markedet.

 

– Salget av Sodastream-produktene gir en konstant strøm av kunder som kommer igjen og igjen for å kjøpe produktene som skal til for å lage mineralvann hjemme, sier Norberg.

 

De viktigste kjedekundene for Empire er nå Elkjøp, Lefdal, Euronics og Jernia. Neste år regner Norberg med å selge om lag 20.000 Sodastream-maskiner. Utvalget består av fem hovedmodeller med ulike fargevarianter. Den store nyheten er Fizz-maskinen. Den har en liten digital skjerm hvor du kan lese av hvor mye kullsyre som er igjen på beholderen og hvor mye kullsyre du har tilsatt mineralvannet i flasken du har laget.

 

Miljø

Norberg legger stor vekt på miljø med denne måten å lage mineralvann på.

 

– En kullsyreflaske fra Sodastream tilsvarer 40 mineralvannflasker på 1,5 liter hver. Det blir store miljøbesparelser når du tenker hva det krever av transport, resursskrevende renhold og eventuelt resirkulering av vanlige brusflasker i forhold til det du lager med Sodastream.

 

Til toppen