Varehussjef Ørjan Wilhelmsen ved Lefdal Forus hadde en vekst i TV-salget på 35 prosent i forbindelse med vinter-OL. Foto: Kent Jørgensen

OL GA ØKT SALG TIL BEDRIFTER

Mange bedrifter oppsøkte Elkjøp Harstad og Lefdal Forus for å gi de ansatte mulighet til å følge OL-sendingene i arbeidstiden.

– TV-salget økte litt i forbindelse med OL, og det har mest gått til bedrifter. Vi hadde ventet at det skulle ta litt mer av til privatpersoner, men selger likevel mange flere TVer enn samme periode i fjor. Vi må si oss fornøyd med salget, sier avdelingsleder lyd og bilde, Margrethe Killengreen, ved Elkjøp Harstad.

Drøyt 180 mil lenger sør forteller varehussjef Ørjan Wilhelmsen ved Lefdal Forus i Stavanger at varehuset i OL-perioden hadde en vekst på 36 prosent i omsetningen av TV, sammenlignet med samme periode i fjor. Han har særlig merket bedriftskundene når det gjelder salget av RiksTV-abonnement, for visning av TV 2s sendinger fra Sotsji på arbeidsplassen.

De går som regel ut med en radio av høyere kvalitet

– Vi hadde veldig god vekst i signalsalget, med en økning på 20 prosent av abonnement fra samme periode i fjor. Mange kunder har etterspurt TV 2, og har oppgradert Riks TV-abonnementet sitt siden de bare har hatt NRK-kanalene, sier Wilhelmsen.

 

Økte 35 prosent

Han forteller at de i OL-perioden hadde en vekst på 35 prosent i TV-salget.

– Størst vekst er det i segmentet over 50 tommer, så effekten av gode tilbud på kjente merkevarer i har vært suksessfylt for lyd og bilde-sektoren hos oss i februar, sier Lefdals varehussjef.

Også i Harstad har kundene etterspurt de større TV-modellene.

– Kundene er gjerne ute etter TVer mellom 50 og 65 tommer. De fleste sier de skal ha en smart-TV, men vet egentlig ikke hva det dreier seg om før vi forklarer mulighetene disse gir. Generelt setter ikke folk i utgangspunktet krav til at bildekvaliteten skal være høy, men etter at vi har vist dem forskjellen på billige og dyrere skjermer ender de fleste opp med høyere spesifiserte modeller, sier Killengreen ved Elkjøp Harstad.

Hun forteller at mange legger vekt på design, og ofte bemerker at enkelte TVer ser finere ut.

– Mange kunder vet ikke hva de trenger når de kommer inn i butikken, og har ofte ikke fulgt med på utviklingen som har vært siden de sist kjøpte TV for 5-6 år siden, sier hun.

 

Dab tar av

Når det gjelder salg av dab-radioer, forteller Wilhelmsen ved Lefdal Forus at dette økte 86 prosent i forhold til samme periode i fjor.

– Denne trenden er nok uavhengig av OL, og veksten har vært stabilt økende de senere månedene, sier Wilhelmsen.

Killengreen forteller at dab-salget også i Harstad har tatt av.

– Vi selger mange hver dag. De fleste kundene spør om hvordan de brukes, og om det er dekning der de bor. Når de kommer til butikken er de mest opptatt av at det skal være billig, men de går som regel ut med en radio av høyere kvalitet etter å fått forklart lydforskjellene og andre muligheter som oppladbart batteri, fjernkontroll, blåtann og så videre, sier hun.

Ifølge Killengren er kundene til Elkjøp Harstad opptatt av lyd.

– Vi selger enormt mange lydplanker. Kundene synes oftest dette er løsningen som gir mest for pengene, og at den er enkel. Vi selger også mye trådløse høyttalere, og etterspørselen etter systemer med trådløs lyd til hjemmet er stort.

Margrethe Killengreen ved Elkjøp Harstad forteller at det meste av økningen i TV-salget i forbindelse med OL gikk til bedrifter. Foto: Stian Iversen
Til toppen