PR-ansvarlig i OnePlus Norden, Stefan Bonnevier, var i Oslo for å lansere selskapets nye flaggskip, OnePlus 7 Pro. Foto: Marte Ottemo

ONEPLUS MED POP-UP-KAMERA

Kinesiske OnePlus lanserer sin nye flaggskipmodell OnePlus 7 Pro, og vil satse på det norske markedet framover.

Det kinesiske mobilselskapet OnePlus har vært kjent for å lage mobiler med gode spesifikasjoner til en billigere pris enn konkurrentene. Med OnePlus 7 Pro tar de nå opp konkurransen med flaggskipmodellene til de mer kjente konkurrentene, og lanserer en telefon som koster rundt 8.000 kroner.

Satser i Norden

OnePlus er et relativt nytt merke på det norske markedet, men har vært i våre skandinaviske naboland noe lengre.

Skjermen i OnePlus 7 Pro har hele 90 Hz oppdatering. Det gjør telefonen interessant for mobil-spillere. Foto: OnePlus.

– OnePlus har vært i Skandinavia i fem år, men henger litt etter med Norge. Vi gjorde vår første, skikkelige lansering sammen med Telia med OnePlus 6 for rundt ett år siden. Siden det har vi fortsatt å jobbe med partnere, og har nylig fått flere ressurser i markedet. Så for lanseringen av OnePlus 7 Pro i midten av mai har vi hatt mulighet til å gjøre både en pop-up og en spesialutgave sammen med Komplett, sier Stefan Bonnevier, PR-ansvarlig for OnePlus Norden, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Sammen med Komplett solgte vi ut pakkene på kun få sekunder, det var faktisk det raskeste salget vi noen gang har gjort

Sammen med Komplett.no solgte nemlig OnePlus såkalte «mystery boxes» med flust av OnePlus-utstyr. Kun 50 pakker ble lagt ut for salg den 9. mai, og inneholdt selvsagt flaggskipmodellen, sammen med mye annet tilbehør. For de som ikke fikk tak i en av pakkene, men likevel ønsket å få fingrene i OnePlus 7 Pro før offisiell salgsstart 21. mai, holdt Komplett og OnePlus en pop-up butikk på Kompletts hentebutikk i Oslo den 18. mai.

– Både salget av forundringspakken og pop-up-butikken var veldig vellykket! Sammen med Komplett solgte vi ut pakkene på kun få sekunder, det var faktisk det raskeste salget vi noen gang har gjort. Vår pop-up som var dagen efter 17. mai gjorde oss selvsagt litt nervøse, men vi hadde en lang kø av fans som var med og feiret salgsstarten sammen med oss, sier Bonnevier.

Skjermen i OnePlus 7 Pro har ikke noe hull eller busslomme for å få plass til selfie-kameraet, i stedet har kineserne gått for en pop-up-løsning. Foto: OnePlus.

Ingen skjerm-hull

OnePlus er kjent for å ha sterkt engasjerte brukere, og et aktivt nettsamfunn.

– Hvordan kommer OnePlus til å jobbe mot det norske markedet fremover?

– I Norge arbeider vi utelukkende med partnere og driver dermed ikke noe eget salg. Vi kommer til å fortsette med å samarbeide med sterke partnere i regionen for å samme oppnå våre mål, sier PR-sjefen.

OnePlus 7 Pro er den første mobilen, bortsett fra digre Galaxy A80 fra Samsung, i norske butikker helt uten hull i skjermen eller busslommer for å få plass til selfie-kameraet. I stedet har OnePlus gått for en pop-up-løsning, hvor kameraet skyves ut av toppen når du aktiverer selfie-kameraet. Selve skjermen har hele 90 Hz oppdatering. Det vil si at den viser 90 bilder i sekundet, og eliminerer dermed flimmer og hakking. Det gjør telefonen interessant for mobil-spillere.

OnePlus er også tidlig ute med en 5G-modell i land hvor nettet er oppe og går. OnePlus 7 Pro 5G er i salg fra 6. juni i Finland, gjennom operatøren Elisa.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2019, som ble distribuert 13. juni. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen