Onkyo-høyttalere er konstruert som en gitarkasse

Onkyo er lokomotivet for Mono. Nå er vi spente på mottakelsen av de nye høyttalerne som er produsert i samarbeid med Takamine Guitars.

Det sier daglig leder Terje Romen i Mono AS. Vi møter ham og salgssjef Harald Høiland i suiten til Onkyo, der de presenterer de nye høyttalerne som er produsert i samarbeid med en gitarprodusent.

– Onkyo er en av verdens ledende høyttalerprodusenter på elementnivå. Disse nye kabinettene er laget av Takamine Guitars i fem ulike utførelser. Høyttalerne er for entusiastene, med priser fra 25.000 kroner, sier Romen.

Ideen var å utvikle en høyttaler med samme akustiske egenskaper som et musikkinstrument, og kabinettet er konstruert ut fra samme prinsipper som en gitarkasse. Istedenfor et dødt kabinett ønsket man at det skal bidra positivt til den akustiske klangen.

– Resultatet ble noen små, vellydende to-veis bassreflekshøyttalere som gir et imponerende stort og luftig lydbilde i forhold til størrelsen. Høyttalernes egenskaper passer ypperlig for gjengivelse av akustisk musikk og vokalister. Frekvensområdet er 50 – 100.000 Hz, maksimalt tillatt effektpåtrykk er 200 watt og kabinettvolumet er kun 4,2 liter. Høyttalerne blir håndlaget i Japan, og produksjonskapasiteten er 50 par i måneden, sier Romen.

HDMI og multirom

Også på forsterkersiden har Onkyo nye kort i ermet.

– De nye forsterkerne er veldig spennende, med ny teknologi, HDMI på de fleste modeller og multiromsløsninger med opptil tre soner. Dette er produkter i det øvre sjikt, og de er enda mer egnet for både video og lyddistribusjon, sier Høiland.

På stereo kommer det to nye modeller til under 5.000 kroner som komplimenterer de høyspesi fiserte forsterkerne Onkyo har på markedet i dag.

– Disse har digitale forsterkere og blir konkurransedyktige når de kommer på markedet til sommeren. Vi ser at markedet dreier seg fra enkle hjemmekinoløsninger til stereo. Trenden i Europa er at stereo vokser mer, og det er en revitalisering som gagner oss, sier Høiland.

Romen mener de trådløse produktene har preget CES, sammen med store skjermer og høyere oppløsning.

– Vi arbeider primært med lyd, og vi ser mer integrering av lyd og bilde – samt høyere spesifisering, i hvert fall fra våre produsenter, sier Romen.

– Onkyo skal produsere stuedatamaskiner for musikk, hvor aktuelt er dette for det norske markedet?

– Dette er et samarbeid med blant annet Intel, som har kjøpt seg inn i Onkyo. Foreløpig er produktene bare lansert i Japan og Nord-Amerika, og vi synes koplingen mellom audio/video og data er spennende, sier Romen.

Ikke ren PC

– Har Mono kunnskap og kapasitet til å selge dataprodukter?

– Til dette formålet, ja. Dette er ikke en ren PC men et audio/video-produkt, og det skal vi klare.

Romen forteller at Mono har økt distribusjonen. I tillegg til at de selger via spesialister, ønsker de å få volum på de rimelige produktene i andre kanaler. Siste kvartal 2006 var i følge Romen en suksess i så måte.

– Samtidig er vi opptatt av at vi ikke skal vokse for fort. Onkyo er i vinden, men vi ønsker å levere en tjeneste til handlerne der de både får god service og stabile marginer. Vi har nå en portefølje som gjør det mulig å både levere til spesialisten og de mer kommersielle kanalene, sier Høiland.

– Hvordan klinger Onkyo som merkevare i Norge?

– Onkyo er kanskje mer anerkjent enn kjent. Vi har god lyd og ekstrem pålitelighet, med en feilrate på godt under 1 prosent, sier Romen.

– Har dere merket en økt interesse fra detaljkjedene når det gjelder å ta inn dyrere produkter?

– Det har vi. Det selges mye flatskjermer kanskje med fallende margin, og det å selge opp på gode lydsystemer er viktig både for at kunden skal bli fornøyd – og ikke minst for marginen til handleren. Vi merker et større fokus på lyd både fra faghandlerne og de større kjedene, sier Romen.

Powered by Labrador CMS