Electrolux designsjef Henrik Otto er opptatt av å få flere nordiske designstudenter til å delta i konkurransen Design Lab. Han mener også at det må være rom for å engasjere flere nye medarbeidere enn bare vinnerne av slike konkurranser for å skape nye, attraktive produkter.

ØNSKER ØKT NORDISK INTERESSE

– I fremtiden må vi arbeide for at norske og nordiske industridesignere kommer sterkere med i den internasjonale designkonkurransen vår.

Det sier Henrik Otto, global designsjef hos Electrolux. På årets konkurranse kom det inn bare tre forslag fra norske industridesignere og fire fra svenske av sammenlagt mer enn 600. Ingen av de nordisk forslagene nådde opp i finalen. Det mener Otto er for dårlig.

 

– Ingen av de nordiske forslagene gjorde spesielt inntrykk på oss i juryen. Hadde de gjort det hadde de kommet til finalen. Vi må påvirke utdanningsinstitusjonene for å få økt interesse for dette arrangementet. Det kan skje både ved bedre informasjon, personlig besøk men, først og fremst ved at det blir gitt aktuelle oppgaver til studentene. Det ser vi skjer i andre land, sier Otto.

 

Ikke ivrige nok

Electrolux designsjef tror at designstudenter i Norden og i Vest-Europa ikke er like "sultne" på slike oppgaver som studenter i andre land, særlig Øst-Europa og Østen. Mange av de sistnevnte ser at en slik konkurranse gir dem muligheter til å slå seg frem og skape seg forutsetninger for en karriere.

 

– Hva er det viktigste for deg med denne konkurransen?

 

– Det jeg vil se hos dyktige formgivere som jobber hos oss er flere egenskaper. For det første skal de være ekstremt kreative, de skal være veldig nysgjerrige og de skal være fullt og helt opptatt av det de arbeider med. I tillegg må de ha utholdenhet. Grunnen til det siste er at de ofte må krige for ideene sine. Det ideelle for meg i en slik konkurranse er å finne forslag til produkter som kan utnyttes på flere måter. Formgivingen skal ikke være en begrensning. Et hvert forslag må sees på som et konsept som man skal kunne videreutvikle. Det er litt som i musikkindustrien. En låt blir en stor hit og populær hos veldig mange. Noe slikt ønsker vi også for utformingen av produktene våre, sier Otto.

 

Får jobb

Stefan Buchberger, som vant årets Design Lab, får i tillegg til en sum penger et halvt års engasjement ved Electrolux designsenter i Stockholm. Det blir sett på som et stort springbrett for en ung formgiver å få en slik erfaring i et profesjonelt miljø, og Buchberger la stor vekt på dette da han uttalte seg etter at konkurransen var avgjort. Designsjef Henrik Otto er også enig i dette men han sier også at formgivere som ikke er vinnere av konkurransen også har muligheter for ansettelse i designsenteret.

 

– Jeg er primært for å hente inn de mest talentfulle formgiverne, og vi tenker selvsagt på de økonomiske gevinstene det gir konsernet å ha medarbeidere som kan skape nye og attraktive produkter. Det må også gjelde andre kreative og dyktige personer enn vinneren.

 

iBasket er navnet på denne vaskemaskinen som starter prosessen når den blir fylt med tøy. Den har gjennomsiktige vegger og trådløs internettilkopling. Maskinen er formgitt av kineseren Guopeng Liang fra universitetet i Tongji. Maskinen vant 2. pris i Design Lab 2008.
Trillebord med koketopp. Er formgitt av Antoine Lebrun ved designskolen i franske Nantes. Trillebordet vant 3. pris i konkurransen.
Denne kombinerte koketoppen og kjøleskapsskuffen er kalt Drawer Kitchen. Den av formgitt av Nojae Park fra Chiba-universitetet i Japan.
Stratosphere er navnet på denne klestørkeren som er formet som en blomst. Formgiver er Atilla Safrani fra Moholy Nagi-universitetet i Budapest.
E-bag er navnet på denne vesken. Den inneholder et kjøleelement som blir drevet av bevegelsesenergi fra håndtaket. Vesken er konstruert av Apore Püspöki fra Moholy Nagi-universitetet i Budapest.
Det mest særegne produktet blant vinnerne var denne brødristeren laget av sørkoreaneren Sung Bae Chang fra Sejong-universitetet i Sør Korea. Brødristeren har USB-terminal for tilkoppling av datasignaler. Øvre varmepanel har punkter som kan varmes opp ekstra for å prege symboler eller bokstaver inn i brødskiven.
Til toppen