Kommunikasjonssjef Pål Unanue-Zahl viser beta-versjonen av Opera TV Store som her inneholder en del applikasjoner for værmeldinger. Foto: Erik Andersen.

OPERA MED BUTIKKLØSNING FOR TV

Opera Software ASA var ved siden av Åviken/Reuro eneste norske utstillere på årets IFA. Opera viste sin butikkløsning for TV.

– Opera TV Store er en funksjonalitet utviklet i samarbeid med utviklerne av applikasjoner og TV-produsenter. Dette er en nettbutikkløsning der innholdsleverandører som for eksempel IT-Avisen kan lage sin egen applikasjon som legges inn via HTML 5. Applikasjonen kommer da frem på skjermen og kan benyttes av dem som ser TV og blir brukere til butikken, sier kommunikasjonssjef Pål Unanue-Zahl i Opera.

Han ser på det som en enkel løsning for utviklerne for å bygge opp en TV-basert applikasjon som i tillegg også kan brukes på andre skjermprodukter. Applikasjonen er i følge Unanue-Zahl raskå utvikle. Det skal gi lett adgang til nettbutikken.

– Det er ingen kostnader forbundet med bruken av dette, men det kan gi deg inntekter i form av reklame som vises når du tar opp applikasjonen. På denne måten kan en nettbutikk nå millioner av TV-seere, sier han.

Applikasjonene kan også være inngangen til spill, nyheter, informasjon om for eksempel vær, videoinnhold og lydfiler. Symbolene kan gjøres tilgjengelig via TV-bokser og BD-plater. På IFA presenterte Opera en beta-versjon av systemet. Unanue-Zahl regner med at systemet er ferdig for TV i løpet av et kvartal. Opera har allerede inngått kontrakter med flere store TV-produsenter som Sony og Philips, og det blir arbeidet med mange fler. Med en slik avtale kan Opera TV Store bygges rett inn i TV-apparatet når det produseres.

– Vil systemet komme også på andre plattformer?

– Ja, det er ingenting i veien for å bygge inn systemet i for eksempel bokser fra kabeloperatører. Alle som vil kan få dette. Dette er ingen magi men et enkeltsystem som skal kunne brukes av alle.

Til toppen