OPPLÆRING PÅ AC

I april 2015 åpnet LG dørene til sitt nybygde og moderniserte AC Academy, som har flyttet fra Arlandastad til Kista i Stockholm.

AC Academy er LGs opplæringssenter for partnere innen kjøle- og varmeprodukter. Siden oppstarten i 2010 er over 2500 installatører, konsulenter og selgere i Norden utdannet og sertifisert av LG innen områdene produktopplæring, installasjon, service av luft/luft-varmepumper og kommersiell AC, samt konsulenttrening.

Akkurat tidsnok til femårsjubileet er senteret nå både flyttet og blitt mer moderne for ytterligere å kunne forbedre kvaliteten på utdanningen.

Med en målsetning om rundt ti deltakere hver gang kommer vi opp i 40 utdannede personer per måned

– Vi er svært stolte og glade for å endelig kunne vise frem og ta i bruk vårt nye AC Academy, som er enda mer løsningsorienterte enn det forrige, sier Stefan Lögdberg, nordisk salgssjef for air conditioning and energy solution i LG Electronics.

 

Alle produktkategorier

Han sier LG får vi muligheten til å presentere våre produkter i et mer realistisk miljø i de nye lokalene, og vise bredden og en rekke bruksområder innen forskjellige bransjevertikaler som hotellmiljø, butikkmiljø og lagerlokaler.

– Hvor mange installatører, konsulenter og selgere regner dere med å utdanne på det nye anlegget i løpet av året?

Så langt har vi som sagt utdannet rundt 2.500 personer på fem år, og vi sikter på å holde omtrent samme takt i de nye lokalene. Vi holder kurs hver uke for både varmepumper og den kommersielle siden. Med en målsetning om rundt ti deltakere hver gang kommer vi opp i 40 utdannede personer per måned. Vi holder også skreddersydde kurs for konsulenter og spesifikke kunder, sier Lögdberg.

I det nye LG AC Academy, er alle LGs produktkategorier installert. Dette gjør det enkelt å drive opplæringen på en realistisk måte. I tillegg finnes det et klimarom som gjør det mulig å demonstrere hvordan produktene fungerer ved ulike utetemperaturer, enten det er sommer og 25 grader varmt eller veldig kald vintertemperatur. Ved åpningen av det nye senteret inviterte LG til innvielse, hvor representanter fra Kinnan i Sverige, Danmark og Norge og femtitalls kunder og montører var invitert.

– AC Academy er et svært nyttig verktøy for oss slik at vi kan gi en grundig opplæring til våre kunder. Siden produktene er installert i senteret, slik at man kan vise hvordan de fungerer i praksis, skiller kursene seg fra mange andre. Det er en fantastisk mulighet å kunne invitere kunder til kurs på AC Academy, sier PO Södergran, teknisk sjef i Kinnan AB.

 

Stabilt marked

AC Academy er en del av LGs innsats for å jobbe tett på og kunne gjøre det så enkelt som mulig for sine samarbeidspartnere. Et annet aspekt av dette arbeidet er LGs nye partnerportal, hvor all produktinformasjon, dokumentasjon, installasjons- og servicemanualer og salgsmateriell, som partnere kan trenge i sitt daglige arbeid ligger samlet online.

– Hvordan har markedet for kjøle- og varmeprodukter utviklet seg i Norden de siste årene, og hvordan venter dere utviklingen fremover?

– På privatmarkedet for varmepumper har vi sett en liten nedgang de siste årene, siden toppen i 2010. Men nå ser vi at markedet stabiliserer seg. Selv om det har vært en nedgang i nyinstallasjoner, så vokser utbyttingsmarkedet. Mange kjøpte varmepumpene sine mellom 2005 og 2010, og disse bør nå byttes ut. Det har også skjedd utrolig mye på produktsiden i løpet av disse årene, så vi ser et stort potensial for utbyttingsmarkedet, sier han.

Jeff Cheh, administrerende direktør for LG Nordic og Michael Töråsen, administrerende direktør i Kinnan Holding åpner det nye AC Academy. Foto: LG
Det har skjedd mye på produktsiden de siste årene, ifølge salgssjef Lögdberg. Foto: LG
Til toppen