Konsernsjef i Elkjøp Nordic, Jaan Ivar Semlitsch, går inn i konsernledelsen i morselskapet Dixons Carphone. Foto: Stian Sønsteng

OPPRYKK FOR SEMLITSCH

Konsernsjef i Elkjøp Nordic, Jaan Ivar Semlitsch, får internasjonal tillitt og rykker opp i konsernledelsen i Dixons Carphone.

Elkjøp-sjefen får nå ansvaret for 14.000 ansatte og 50 milliarder kroner i omsetning, når han tar over stillingen som konsernsjef i Dixons Carphone International og blir en del av Dixons Group Executive Committee.

– Vi fikk ny Group CEO i Dixons Carphone, Alex Baldock, 3.april, og han  har satt sin nye konsernledelse. For at Baldock skal kunne ha fokus på Stobritannia, har han overlatt til meg å ha ansvaret for den internasjonale virksomheten, som vil stå for rundt 40 prosent av hele Dixons Carphones omsetning. Det er en svært viktig økonomisk bidragsyter, så da er det naturlig at jeg går inn i konsernledelsen i Dixons Carphone.  Dixons Carphone International står for rundt 50 milliarder kroner av den totale omsetningen på 120 milliarder kroner i konsernet, sier Semlitsch til fagbladet Elektronikkbransjen.

Semlitsch fortsetter som sjef for Elkjøp Nordic, men får i tillegg ansvaret for Hellas. Nyheten kommer samtidig som Elkjøp-konsernet avslutter sitt regnskapsår, og det er positive tall å lese. Omsetningen for Elkjøp Norge har økt med 1,5 milliarder det siste året, en vekst på 11 prosent. For hele Elkjøp Nordic var omsetningsveksten på åtte prosent, nesten fire milliarder kroner.

– De siste fem årene har Elkjøp Nordic økt omsetningen fra 22 til 37 milliarder kroner, sier Semlitsch.

Om årsaken til at han nå også får ansvaret for Hellas, sier han at Hellas er det største landet for Dixons Carphone utenfor Storbritannia, etter Norden selvfølgelig.

– I Hellas opererer vi under merkenavnet Kotsovolos, er klar markedsleder der. Omsetningen er tett på fem milliarder, med solid inntjening. Selskapet er langt sterkere og langt større enn for eksempel MediaMarkt i Hellas. Det kan være mye interessant læring i hvordan Kotsovolos har jobbet i forhold til kunder og konkurrenter, det er en sunn virksomhet med en god lokal ledelse, sier Semlitsch.

– Hvordan vil opprykket endre din arbeidshverdag?

Det blir noe mer reising, spesielt til Hellas, men også andre markeder som vi eventuelt velger å gå inn i. Men hovedfokus og stort sett all tid vil dedikeres til jobben som konsernsjef i Elkjøp, og det i seg selv krever mye reising og arbeid, sier han.

– Hvordan vil de ansatte i Norden merke at du har fått større ansvar?

– Stort sett ingenting, bortsett fra at de kan være svært stolte av det de har levert og leverer hver eneste dag. På sikt kan det være at vi får enda mer beste praksis-læring på tvers av de internasjonale markedene, sier konsernsjefen.

Elkjøp Nordic har levert gode resultater i et modent marked, hva er årsaken til at dere har klart å vokse?

– Jeg mener vi som team ikke har stått stille. Vi har investert i eksisterende forretningsområder, samtidig som vi også har skapt nye vekstområder som kjøkken, gaming, tjenester og B2B. I tillegg har vi klart også å vokse både digitalt og i varehus, det gir styrke. I bunn og grunn dreier det seg om å ha sultne ansatte i organisasjonen som evner å ta risiko, ta beslutninger, og som er dedikerte og lojale 24 timer i døgnet. Det har hele tiden imponert meg ved Elkjøp gjennom de fem og et halvt årene jeg nå har vært med; menneskene og kulturen. Vi tar vare på det som er bra, men utvikler oss samtidig hele tiden.

Til toppen