Moro på turné! sier Lars-Kristian Leiro (f.v.) fra Sony, prosjektleder Mimmie Planke, Øyvind Heine-Olsen fra Blaupunkt, Espen Engh fra Kenwood og Jo Kjorstad fra Pioneer. Stig Westerhus fra Auto HiFi var ikke til stede da bildet ble tatt. Foto: Erik Andersen.

På turnè med lyd i bil

I juni besøker fem medlemmer av Lyd i bil-gruppen 15 steder i Sør-Norge for å styrke interessen for lyd i bil hos publikum.

– Vi har deltatt på mange utstillinger og messer tidligere, men vi har aldri dratt på en to ukers turné, sier Mimmie Planke som er gruppens koordinator. Planke er også kjent som annonseselger i fagbladet Elektronikkbransjen.

 

Opplegget starter i Drammen 7. juni. Siden følger de følge rute: 8. juni Skien, 9. juni Arendal, 9. juni Grimstad, 10. juni Kristiansand, 11. juni Mandal, 12. juni Egersund, 12. juni Sandnes, 13. juni Stavanger, 14. juni Haugesund, 15. juni Bergen, 17. juni Ålesund, 17. juni Molde, 19. juni Trondheim, 20. juni Tynset og 21. juni Hamar.

 

De som deltar i arrangementet er Blaupunkt, Kenwood, Pioneer, Sony og Rockford Fosgate.

 

– Det morsomme med dette er at deltakerne, selv om de er konkurrenter, er flinke til å samarbeide om forskjellig prosjekter for å øke interessen for lyd i bil. På turnéen skal vi vise fram det siste og beste både innen navigasjon, multimedia og lyd i bil. Vi skal lage moro og arrangere publikumskonkurranser, sier Planke.

 

Med på turen som samarbeidspartnere er gruppene dBDrag og EMMA. I dBDrag er målet å spille høyest, mens i EMMA blir det lagt vekt på lydkvalitet og installasjoner som ser lekre ut.

 

Vurdering av egen bil

Publikum kan få vurdert kvaliteten på anlegget egen bil. Bedømmingen blir gjort av fagfolk, men den skal skje på en positiv måte. Samtidig kan publikum få informasjon om hvordan anleggene kan bygges ut.

 

– Vi skal hovedsakelig være på parkeringsplasser utenfor kjøpesentra. Noen steder blir det på torg eller andre sentrale plasser i byen. Kommuner og kjøpesentra ser det positive i at vi trekker folk til et slikt arrangement, sier Planke.

 

– Hvordan skjer markedsføringen?

 

– Vi skal i stor grad bruke plakater i nærheten av der vi skal være, i butikker og på bensinstasjoner. Vi skal annonsere i lokalpressen og på våre nettsider www.lydibil.org, sier Planke.

 

Til toppen