Panasonic vil bli BEDRE PÅ DET RASKE

– Bildekvalitet og design har vært det viktigste for oss på TV-siden. Det siste året har vi spesielt forbedret gjengivelsen av bevegelser i bildet.

– For mange kjøpere er design viktigere enn bildekvalitet.

Det sier Jarle Ruud, nordisk produktsjef for TV hos Panasonic Nordic AB, når han karakteriserer utviklingen det siste året. Utviklingen av teknologien for flatskjerm skjer på en måte parallelt for LCD og plasma, men er samtidig ulik på flere måter. 100 Hz-teknologi har samme virkning på plasmapaneler som det tidligere hadde på bilderør ved å skape rolige bilder. På LCD hjelper 100 Hz til med å gjøre raske bevegelser mindre uklare og tydelig gjengitt. Ellers er ytelsen for kontrast og fargespekter i rask forbedring på begge typer paneler.

Lokomotiv

I følge Ruud er utviklingen i omsetningen av plasma stor på det nordiske markedet, og særlig i Norge og Sverige. Plasma ble også sterkt fokusert på seminaret.

– Det selges stadig flere store flat-TV-skjermer. Derfor er plasma lokomotivet for oss. Samtidig kommer det mange nye LCD-modeller og vi satser sterkere enn før på å utvikle LCD-teknologien. Jeg regner med at veksten hos oss blir flyttet til nesten å ha samme omsetning av de to paneltypene, sier Ruud.

Han innrømmer imidlertid at det kan ta tid å bli så sterke på plasma som ventet på grunn av at markedet i dag er preget av en veldig sterk leverandør og at det er lite totalvekst i volum.

Panasonic vil beholde 37-tommeren som den minste plasmamodellen foreløpig. I dette segmentet har den japanske leverandøren både plasma og LCD. LCD-skjermene har både normal oppløsning, HD ready (720p) og full HD. Sesongens modellutvalg er delt inn slik at modeller større enn 37 tommer er plasma mens modellene under er LCD. Ruud bekrefter at Panasonic kommende sesong vil ha full bredde i modellutvalget i Norden og markedsføre samme antall modeller som i resten av Europa. Distribusjonen vil imidlertid variere noe fra land til land og fra kjede til kjede.

Kan vokse med plasma

Når det gjelder Panasonics stilling på det norske TV-markedet, karakteriserer Ruud den som sterk på store skjermer, plasma og ikke den tyngden han ønsker på LCD generelt. Situasjonen er ganske lik for de andre nordiske landene.

– I og med at vi ikke har store LCD-skjermer må en del av veksten bli kompensert med plasma. Det er en utfordring. Vi er ledende på plasma i det nordiske markedet i dag, men tror likevel vi kan vokse innen dette segmentet, sier Ruud.

Det store modellutvalget mener Ruud er viktig for å stå sterkt hos frittstående handlere og kjeder kommende sesong. Panasonic lanserer nå 46 tommer som ny skjermstørrelse i utvalget sitt. Det tror Ruud vil styrke merket på det norske markedet fordi salget av store skjermer ligger på et høyt nivå.

– Spranget fra 42 til 50 tommer er stort, og jeg tror det vil bli fint å få en modell midt i mellom disse to størrelsene. Prismessig vil også 46-tommeren legge seg midt mellom 42 og 50 tommer. Det kommer tre 46-tommere med full HD-oppløsning og dermed tror vi at vi har noe for enhver smak.

Powered by Labrador CMS