Philips viser bredden i Oslo-leilighet

Philips går på tvers av kategoriene når de viser produktene sine i en leilighet i Oslo.

Satsingen på en felles utstilling for ulike divisjoner i Philips-konsernet er et nordisk konsept. Ideen er svensk. Ved å velge en leilighet som utstilling fikk den hollandske produsenten vist produktene i et riktig miljø. Det ga også muligheter for demonstrasjon av kommunikasjon mellom ulike produktgrupper. Sentralt i Oslo-leiligheten er trådløs kommunikasjon, diodelys og utstyr for personlig pleie.

– I 2003 tok konsernet en beslutning på hvordan vi ønsket at folk skulle oppfatte Philips som merke. Forut for beslutningen ble det gjort mange undersøkelser blant forbrukerne i flere land. Selv om moderne teknologi kan virke komplisert, er hovedhensikten vår å vise at den kan gjøres enkel for forbrukerne. Dette var starten på konseptet med å bruke en leilighet for å vise et samlet produktspekter og samspillet mellom ulike produkter, sier administrerende direktør Per Iversen i Philips Norge AS.

Følelser og enkelhet

Nå vil Philips vise hvor langt de har kommet. Dagens Philips-produkter skal ha avansert teknologi, men hensikten er å demonstrere dem opp mot uttrykket Sense and Simplicity, som best kan oversettes med følelse og enkelthet. Iversen legger vekt på at det skal være meningsfulle fordeler med produktene og samspillet mellom dem.

– Philips er bygd opp på nydannede løsninger og oppfinnelser. Vårt selskap har flest patenter av alle i verden. Teknologi har alltid vært viktig for oss og det kommer stadig produkter med nyvinninger. Men nyvinningene må alltid forbindes med at folk setter pris på produktene og setter pris på varemerket vårt, sier Iversen.

I leiligheten samlet Philips sektorene lys, lyd og bilde, personlig pleie og medisinsk utstyr. Til det siste viste Philips en hjertestarter som skal kunne brukes av alle. Slikt utstyr er på vei inn i veldig mange sammenhenger men har hittil ikke vært vanlig i hjemmene. Iversen legger vekt på at dette er en viktig del av konseptet.

– Dette er et skritt i retning av å vise forretningsforbindelser og publikum at vi er en enhet og at de forskjellige sektorene våre kan presenteres i et miljø folk kjenner. Derfor velger vi en leilighet fremfor et tradisjonelt utstillingslokale, sier han.

Nordisk konsept

Utstillingsleiligheten i Oslo var i bruk i to uker. Tilsvarende utstilling har tidligere i høst vært vist i Stockholm og Helsinki. Nå går stafettpinnen videre til København og det danske markedet. Iversen forteller at Philips har invitert fire kategorier besøkende: fagfolk, forretningsforbindelser, ansatte, presse og media.

– Vi har lagt vekt på fagdager, og en viktig del av a rrangementet er det vi kalte ”den grønne dagen”. Da satte vi fokus på klimaendringer og energisparing og inviterte Naturvernforbundet sammen med presse. Konseptet Sense and Simplicity skal avspeile det som skjer i samfunnet.

Iversen tror det kan være aktuelt å gjenta visningen i leilighet om et par år.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.9/2007

Powered by Labrador CMS