Hans-Petter Finsen er ny Pioneer-sjef i Norge. Her med ghettoblasterenSTZ-D10Z i Steez-serien, med battlefunksjon for dansere. Foto: Stian Sønsteng

PIONEER VIL STYRKE VAREMERKET

– Det er en investeringsvilje i Pioneer til å styrke merkevaren. Dette gjelder økt synlighet, og på sikt når det gjelder å utvikle porteføljen.

Det sier ny Pioneer-sjef i Norge, Hans-Petter Finsen. Den tidligere Philips-mannen hadde bare tre uker bak seg i Pioneer, da han møtte oss på Berlin-messen.

– En av de viktigste IFA-nyhetene for Pioneer er Airplay i receiverne våre. Dette trådløse grensesnittet fra Apple er helt nytt i receiverne våre, og vi kan tilby Airplay fra midtsegmentet og oppover. Vi har også lavere modeller med nettverksradio og andre trådløse muligheter, sier Finsen.

Airplay-løsningen er ikke innebygd i receiverne, men den leveres som et adapter. Enten som ekstrautstyr, eller det følger med.

Bilunderholdning er et stort marked for Pioneer.

– Det er mange som ikke tror dette eksisterer, men det er feil. Det skjer mye spesielt innen navigasjon. Pioneer har på mange måter ledet an i segmentet, og har en veldig sterk posisjon. Vi ser en dreining der stadig mer av innholdet blir hentet fra smarttelefonene, enten trådløst eller kablet. En veldig interessant mulighet er å speile navigasjonsprogrammet fra smarttelefonen til bilradioen, sier Finsen.

DJ-utstyr for hobbybruk

Pioneer er også sterkt inne på DJ-utstyr, både for profesjonelle og semiprofesjonelle. Nå kommer også utstyr for hobbybruk.

Når det gjelder høyttalere har Pioneer en stor portefølje.

–Distribusjonen er selektiv med utvalgte handlere, men vi har ønske om å utvide denne, sier Finsen.

– Du har ti år bak deg i bransjen, før du begynte i Pioneer. Hvordan har du sett selskapet fra utsiden?

– Pioneer har et sterkt varemerke, men har hatt det litt trøblete etter at TVene forsvant. Dette er en spennende utfordring, og det er en investeringsvilje i selskapet til å styrke merkevaren.

– Hvordan er situasjonen for Pioneer i Norge?

– Den er veldig positiv. Plattformen er bra, og vi skal bygge videre på denne. Vi er i dag ti ansatte i den norske salgsorganisasjonen, og omsetter for rundt 100 millioner kroner.

BD-spilleren BDP-440 har mulighet for styring via Avicontrol. Pris: 2.500,-
Receiveren VSX-921 vant Eisa-pris og kommer med Airplay. Pris: 4.500,-
Mikroanlegget SMC3 har Airplay og internettradio. Pris: 3.000,-
Til toppen