POPULÆRE TVILLINGER fra Samsung

Hos Samsung er man jublende fornøyd med mottakelsen tvillingskapene deres har fått siden de kom i handelen i sommer.

– Vi har klart å utvikle skap som treffer veldig bra i det norske markedet. De har tidsriktig design, skjerm - noe som er veldig inn i tiden, og de spesifikasjonene markedet krever, sier norsk salgssjef for hvitevarer, Finn Kristoffer Larsen, i Samsung Electronics Nordic AB.

Samsungs nordiske kontor har stått sentralt i forbindelse med at det koreanske morselskapet har utviklet et frittstående kjøl- og fryseskap i tvillingkombinasjon. På engelsk heter produktet ”Twin” – og nordisk produktmarkedssjef for hvitevarer, Magnus Håkansson Wellén, mener betegnelsen passer bedre her enn for de klassiske amerikanske kjøleskapene der frysedelen er betydelig smalere enn kjøledelen.

– Vi har etterlyst dette produktet i to-tre år. Hovedkontoret har hørt på oss, og det er da også i Norden Samsung selger mest av disse produktene, sier Wellén.

Han mener det er en styrke for Samsung at de tar hensyn til ønsker fra en liten region som Norden.

– Dette er et viktig produkt for dere i Sverige spesielt. Kan du fortelle hvorfor?

60 + 60 en standard

– Kombinasjonen med frittstående kjøl- og fryseskap i 60 centimeters bredde som plasseres ved siden av hverandre har eksistert siden slutten av 50-tallet, og er nærmest en byggestandard på det svenske markedet, sier Wellén.

– Hvordan passer tvillingløsningen inn i det norske markedet?

– Det er nok ikke så signifikant i Norge som det har vært i Sverige, men 60 centimeter er blitt den norske standarden også. I Norge har markedet tradisjonelt kjøpt kombiskap, men nå ser vi en tydelig tendens til at kundene velger vår tvillingløsning fremfor både kombiskap og amerikanske kjøleskap, sier Larsen.

Wellén mener volumet på 277 liter i fryseskapet er det største for et non frost-skap på markedet.

– Energiforbruket er selvfølgelig A+. Skapene har LED-belysning og multiflow-funksjon som gir en jevn luftstrøm og lik temperatur i hele skapet. Dørene er lette å åpne for unge og gamle med sine spesielle håndtak, og betjeningspanelet i kombinasjon med en skjerm i døra gjør det enkelt å stille inn skapet, sier Wellén.

Prisene for tvillingserien er fra 6.000 til 11.000 kroner per skap.

– På IFA viser Samsung på hvitevaresiden mange produkter som kommer i handelen andre kvartal 2010. Hvilke produkter har dere størst forventninger i Norge og Norden?

– Utvilsomt våre egenproduserte serier tørketromler med åtte kilos kapasitet. Vi har hatt stor suksess med vaskemaskiner de siste par årene, og venter en ytterligere vekst også her når vi kan tilby tørketromler i samme designserie, sier Larsen.

Direktedrevet vaskemaskin

– Hvem konkurrerer dere med i Norge og Norden, og hvordan skal dere lykkes i å ta ytterligere markedsandeler?

– Først og fremst sikter vi oss inn på midtre og øvre prissegment uten at vi har noen konkrete konkurrenter vi sikter oss inn mot. Vi vil opp og frem, som en kraftig og solid leverandør med kvalitetsvarer til en god og fornuftig pris, sier Larsen.

Samsung slipper i løpet av høsten en direktedrevet vaskemaskin. Hvorfor kommer dere med dette akkurat nå?

– Vi har først ønsket å bygge en plattform med tradisjonelle vaskemaskiner, og har bevisst ventet med mye av vår teknologi. Nå er tiden inne, og direktedrevne maskiner har vi allerede på markedet i USA og i Asia. Vi presenterer en maskin i standard kabinett med ni kilos kapasitet, sier Wellén.

– Hva er den største kapasiteten dere har på vask i dag?

– I det vi ser på som standard kabinettstørrelse lanserer vi ni kilo. Vi vet andre har ti kilo, og det ryktes også om at man skal kunne få elleve kilo. Jeg vil påstå at dette ikke er en kamp om høyest antall kilo, men en strategisk posisjonering for å bevise at man kan få til ting. Ser vi på sluttbruker ligger deres interesse fortsatt på seks og syv kilo, og det er der markedet ligger – og jeg tror ikke man kan komme over elleve kilo før trommelen blir for stor for et normalt kabinett, sier Wellén.

Powered by Labrador CMS