Power Lørenskog holder til i samme bygg som kjedens hovedkontor, i Solheimsveien 68. Foto: Power

POWER TIL SOLHEIMSVEIEN

– Jeg tror størrelsen på vår nye flaggskipbutikk på 2.500 kvadratmeter er midt i blinken for fremtiden, sier Power-sjef i Norge, Anders Nilsen.

Publisert

Torsdag 4. oktober åpnet deres nye butikk i Solheimsveien 68 på Lørenskog nord for Oslo, i samme bygg som deres nye hovedkontor. Adressen bør være kjent for mange i bransjen; det var her Elkjøp tidligere holdt til. Hele bygget er totalrenovert, og nærmeste nabo er Elkjøps nye flaggskipbutikk.

– Av alle steder i Oslo-området, hvorfor nettopp dette bygget?

– Vi har lenge arbeidet med å finne et godt butikklokale i Lørenskog, så dukket det opp en mulighet til å kombinere hovedkontor og flaggskipbutikk, sier Nilsen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Hovedkontoret har fått et eget opplæringssenter, der Power vil kjøre 80-90 prosent av opplæringen.

Power-sjef i Norge, Anders Nilsen, girer opp de ansatte før åpningen av Power Lørenskog. Foto: Jan Røsholm.

– Dette medfører en mer effektiv opplæring, og vi sparer en del penger fordi vi slipper leie oss inn andre steder. Dessuten bygger det kulturen i selskapet at de ansatte kommer inn til hovedkontoret, og vi får også en lavere husleie enn på Gjelleråsen der vi holdt til tidligere, sier Nilsen.

Han sier det vil være en fordel for kjeden av deres flaggskipbutikk ligger i underetasjen.

Endelig Lørenskog

– Vi er endelig på plass i et marked vi har vært fraværende; kundene på Lørenskog har kun hatt ett alternativ. Vi tror dette er svært etterlengtet, at det faktisk blir en større konkurranse med Nordens største Elkjøp-butikk vegg i vegg. Det føles utrolig bra! sier Nilsen.

Det nye Power-varehuset har en salgsflate på 2.500 kvadratmeter.

Support-avdelingen ved Power Lørenskog. Foto: Jan Røsholm.

– Jeg tror ikke fremtiden er store varehus på 3.500-4.000 kvadratmeter. Vi hadde tidligere veldig mange små butikker, men har bygd oss opp og er kommet i en situasjon der butikkstrukturen vår er fremtidsrettet kostnads- og effektivitetsmessig. Tiden er over da vi bygde store butikker, der vi viste enorm bredde men solgt smalt. Nå viser vi det brede sortimentet på nett, mens butikkene har inne det kundene faktisk kjøper. Dette krever mindre, og man kan rette fokuset bort fra å selge det utgående sortimentet, sier Nilsen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han sier Power ønsker å være en nettaktør, der butikkene i tillegg til å gi kundene spennende kjøpsopplevelser også er hentepunkter.

– Vridningen går mot handel på nett, og her vil vi ha et fortrinn i fremtiden med mer kostnadseffektiv butikkdrift, sier Nilsen.

Han innrømmer at Power selv er med på å stimulere denne dreiningen i handlemønsteret.

118 butikker

– Vår nettbutikk tilbyr stadig bedre funksjonalitet med betalingsløsninger, videovisninger og produktvelgere, og blir en stadig viktigere markedsførings- og beslutningskanal. Denne knytter vi nå tettere til butikkene, og uansett hvor bra logistikk man har på levering hjemme hos kunden vil fortsatt en svært stor andel selv hente produktene, sier Nilsen.

Noe av staben som var med på åpningen av Power Lørenskog. Foto: Jan Røsholm.

Butikken på Lørenskog er nr. 59 av de egeneide butikkene. I tillegg kommer like mange franchise-butikker.

– Vi opplever en veldig positivitet hos franchisetakerne, som stadig lykkes i å forbedre lønnsomhet og utvikling. Vi har vært gjennom en kjempeomstilling med transparent prising, som dagens franchisetakere er veldig lojale mot, så nå begynner vi å rekruttere nye handlere til kjeden, sier Nilsen.

Jeg tror ikke fremtiden er store varehus på 3.500-4.000 kvadratmeter

Flaggskip-butikken på Lørenskog er eid av kjeden. Varehussjef Adrian Torsvik er hentet fra butikken på Colosseum i Oslo, resten av staben er rekruttert både eksternt og internt. Nilsen innrømmer at han selv er blitt overrasket flere ganger under byggingen av butikken.

– Det er alltid noe nytt, og vi viser oss selvsagt fra vår beste og mest effektive side her. Satsingen på kjøkken fortsetter, og vi har en ny spillavdeling. Dette er svært viktig, da det er slutt på de tider da produktene i denne kategorien kun ble kjøpt på nett, sier Nilsen.

Powered by Labrador CMS