Raskere skrivere skal gi økt salg

– Vi har vært best på utskriftskvalitet, men har tapt norske tester på grunn av manglende hastighet. Nå er vi raskest på markedet!

Det sier Stig R. Andresen som leder Epson i Norge. På en europeisk pressesamling på Benidorm kunne det japanske kons ernet vise frem sine nye skrivere - og det ble fokusert på utskriftshastighet.

– Det er flere grunner til at hastigheten er økt. Vi har videreutviklet skriverhodeteknologien Micro Piezo. Vår patenterte løsning er den eneste som ikke varmer opp blekket i utskriftsprosessen. Det nye skriverhodet har en mye kjappere frekvens når det gjelder påføringen av blekkdråper på papiret, samtidig er oppløsningen doblet fra 180 til 360 dpi, sier markedssjef Solfrid Dyrrdal Liland.

– Micro Piezo er hovedelementet i våre skrivere, og skriverhodet leverer dråper i ulike størrelser ved hjelp av elektroniske impulser. Konkurrentene bruker varme, noe som kan ødelegge blekket og gjør det vanskeligere å kontrollere prosessen. Den nye versjonen av Micro Piezo har også gjort det mulig å lage mer kompakte skrivere, sier Norio Niwa som er visepresident i Seiko Epson-konsernet.

Ønsker testvinnere

Stig R. Andresen innrømmer at hastigheten har vært en ulempe for Epson i testsammenheng.

– Vi har vunnet mange flere tester i Europa, siden testjournalistene i andre land ikke legger så mye vekt på hastigheten. De nye og raskere Epson-skriverne passer derfor svært godt på det norske markedet, og vi håper dette slår godt ut for oss siden vi byr på minst like god bildekvalitet – samtidig som vår raskeste skriver nå kan levere 37 sider per minutt i kladdmodus. Som kjent genererer en testvinner økt salg, sier Andresen.

Kjappest i Epson-klassen er Stylus D120, en blekkskriver med dobbelt sett sorte dyser.

– Dette er en perfekt skriver for hjemmekontoret, og den går i str upen på hjemmelaseren fordi den nye generasjonen av vårt DuraBrite-blekk gir en mye blankere overflate – slik at den ferdige utskriften nesten ser ut som en laserutskrift. Til forskjell fra de rimelige hjemmelaserne kan vår blekkskriver også gi utskrift med farger. Strømforbruket er bare 15 watt, eller 6 prosent av en laserskriver i rimeligste prisklasse, sier Dyrrdal Liland.

Andrew Semple er senior europeisk produktsjef for skrivere, og han mener Epson for mange er et naturlig valg i hjemmet siden selskapet lenge har vært ledende innen profesjonelle skrivere av stort format.

1,5 til 11 pikoliter

– Takket være den økte kvaliteten i digitalkameraene kan den vanlige forbruker for første gang ta egne bilder av profesjonell kvalitet. Dermed ønsker de bedre kopier i større format enn de får hos et fotolaboratorium, og de ønsker kopien med én gang. De nye skriverne våre produserer dråper fra 1,5 til 11 pikoliter, og dette gir raskere utskrifter. Tidligere var maksstørrelsen vår 7 pikoliter. Vi bruker Realoid-brikker med seks prosessorer, som også er med på å øke hastigheten, sier Semple.

Han påpeker at blekkskrivere kan gi blankere utskrifter fordi blekket trekker ned i papiret, og det er papirkvaliteten som avgjør glansen. Pigmentert blekk legger seg utenpå papiret.

– Vårt Claria-blekk gir i følge Wilhelm Research varige utskrifter i 98 år, 200 år ved oppbevaring i album. Takket være strukturen i molekylende er det vannfast, og vi har utviklet en ny kjemisk struktur som er bedre på sort og gult, sier Semple.

Epson lanserer også en ny innpakning på blekkpatronene, som skal være lettere gjenkjennelig for forbrukeren.

Finn geparden!

– Hver blekktype har sitt bilde, slik at forbrukeren som trenger blekk til en D92 bare trenger finner bildet av en gepard, sier Dyrrdal Liland.

Når det gjelder papir, tilbyr Epson nå kategoriene god, bedre, best: Premium Glossy, Premium Semigloss og Glossy.

– Disse kommer i nye pakninger som skal være mer miljøvennlige med mindre plast og papir, og de ulike størrelsene på pakningene reduseres fra 16 til to. Mindre plast og papir betyr mindre volum, bedre transporteffektivitet og dermed redusert CO2-utslipp, sier Dyrrdal Liland.

Administrerende direktør Eiji Ide Epson Europe forteller at Epson har 8.000 patenter, og at krav fra markedet gjør det nødvendig å lansere nye produkter stadig oftere.

Powered by Labrador CMS