Rekord for Miele i omsetning og vekst

Miele i Norge omsatte for 520 millioner kroner i 2006, en omsetningsvekst på 30 prosent. Dette er omsetnings- og vekstrekord for selskapet.

– Utviklingen har vært fantastisk, og bekrefter igjen at nordmenn vil ha hvitevarer i øvre kvalitetssjikt, sier administrerende direktør Dag Steenfeldt-Foss i en pressemelding.

 

Her heter det at veksten er noenlunde jevnt fordelt på hvitevarer for forbrukermarkedet og for det profesjonelle markedet. Miele Professional leverer utstyr for vaskeri, oppvask og desinfeksjon. Det vises også til Elektronikkbransjens tall som viser en økning i det totale salget av store hvitevarer med 14 prosent i 2006, og konkluderes med at Mieles vekst på 30 prosent tyder på at selskapet tok betydelige markedsandeler.

 

– Miele-produkter produseres for å holde i minst 20 år, for å tilfredsstille lojale, krevende og designorienterte kunder, sier Steenfeldt-Foss.

 

Han viser til en undersøkelse selskapet nylig har gjennomført blant norske husholdninger, der 60 prosent av husholdningene svarte at kvalitet og lang levetid er svært viktig ved valg og kjøp av hvitevarer til kjøkkenet, mens bare 14 prosent oppga pris som svært viktig. Funksjonalitet rangeres som en god nummer to, med gjennomsnittlig 5,2 poeng av 6 mulige poeng. Dette kan i følge selskapet være noe av grunnen til at det for tiden selges stadig flere avanserte kjøkkenapparater med ny teknologi og nye finesser, herunder induksjonstopper, trykkdampkokere, kombikjøleskap, kaffemaskiner og vinskap, i det norske markedet.

 

– Både undersøkelsen og markedsutviklingen bekrefter internasjonale analyser, som viser at mange er lei av ren prisfokus og bruk og kast-mentalitet, sier Steenfeldt-Foss i pressemeldingen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Til toppen